Debat

Efterskole

hvis du allerede nu, har oplevet institutioner med lærere/pædagoger, som "ikke har kunnet rumme dit barn" ... så læs videre ...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I stedet for at tænke på pengene, så kunne man tænke på "det snævre normalitets-begreb" - og hvordan ens barn/børn og man selv, har haft det med følgerne af "det snævre" ... Falde ind, Blive "meldt ude", måske "blive opgivet / smidt ud" ...

- Nogle (stor)trives og udvikler alfa-status eller klistrer sig til alfa'erne ...

- andre er der blot ... hygger sig, er "kolde" overfor gruppe-dynamikkerne...

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- og så er der dem, som (desværre eller heldigvis) har en helt anden agenda (f.eks. at "forbedre verden", "gøre en forskel", "udvikle verden") - og som derfor ikke bruger deres td har lært dette spil - og som har en masse at byde på, blot på en "ikke almindelig" (og måske besværlig) måde, pga. det uortodokse!

Ift. "kød" i kategorierne ovenfor : Da jeg ikke her har noget at løse og skrive om, ift. de første 2 (udover bekræftigelse vha. Matthæus-princippet), så handler denne artikel om sidste gruppe - som reelt er den gruppe, som pædagoger & lærere burde understøtte (vs. observere, samtale om, være bekymrede om, "melde pas ift", "sende hjem/videre til professionel hjælp" (!!), o.s.v.).

Det er for mange - især de ydmyge og sociale familier (dem der blot er, for andre, uden albuer og markedsføring) - en relativt dyrere affære at sende ens børn på efterskole.... 100.000kr/barn netto efter skat! [økonomien kan allerede være trængt - bl.a. pga. behov for at understøtte barnet gennem f.eks. hjemmeundervisning <=> kun 1 indtægt].

Og, ens barn har måske allerede "faldet udenfor det snævre normalitets-begreb" og været "tæt på en diagnose pga. anderledesheden" ...

Linen - linedanserne - de 99-100% normaltfungerende - er parate, til hvad som helst - Julemærkehjems-ophold, Internationale gruppe-jordomrejser, Efterskoler, you-name-it ... men, sådan er det så ikke liige for denne gruppe.

Nogle i denne gruppe har fundet en plads, på Mentiqua - andre har affundet sig med, blot at være anderledes med store mål (f.eks. "blive forsker") ...

Fælles for denne gruppe er, at "det ofte har været en "vaklen på linen, med fare for at falde ned og få uoprettelige skader" ...

Nogle gange er PPR og andre inde over - og anderledesheden er beskrevet af professionelle, oftest 100% udenom forældrenes eller barnets indflydelse...

GDPR-reglerne er samtidig ikke-gældende her - dvs. at barne / dne unge "bærer rundt med den tunge ballast" på ubestemt tid - der kan altidg kigges ind i fortiden, og forandring vil altid blive vurderet ift. det nedskrevne (som ved f.eks. Mentiqua-børn ligger langt fra virkeligheden - dvs. fra barnets reelle ressourcer og muligheder!).

Tilbage til efterskolen :

- den kan, for denne gruppe indvikle sig ganske betragteligt, og uhelbredeligt ...

- især hvis normalitets-krav kommer ind - f.eks. bestemte regler (alle skal deltage i aktiviterne, o.s.v. - vs. ventilerne eller hensynene, som denne unge person sandsynligvis har brug for...).

- jeg har altid yndet "golf-handicaps" - ideen om, at "flere/alle kan være med", pga. "der spilles med handicap" ... men, jeg har endnu til gode, at se pædagog- & skole-institutioner arbejde "efter et handicap-princip" - eller endsige "understøtte".

- Istedet har jeg set "observering og laissez-faire", og "fejlretning (normalisering)" fra pædagoo/lærer-side, som har resulteret i at barnet "langsomt men sikkert" endte i "skakmat" positionen - og måtte forlade stedet med (endnu) et nederlag i posen !!

Måske er det sidste netop det, jeg her vil advare kommende forældre og børn om, ift. bl.a. efterskole-ophold - at tænke ind bagved alle de flotte "skueværdier" som alle institutioner fremviser -samt alle de flotte ord om f.eks. efterskoler ...

(ift. denne gruppe).

[dette gælder også for Julemærkehjem, Privatskoler, og andre tilbud ... man bør virkelig "gå ind bagved".  Der er så mange interesser og skueværdier, og så megen "det er da dejligt at nogle vil (gøre det her)" f.eks. ift. julemærkehjemmene, at man helt glemmer skyggesiderne og konsekvenserne for barnet / den unge (som jo netop ønskes hjulpet i "opbyggelsen af sin identitet" (og ingen ønsker jo at "nedbryde en identitet", selvom at det er hvad der ofte sker for mange af disse unge! (i disse institutioner, der har et helt andet ry! og image!))]

Powered by Labrador CMS