Natur/teknologi
0   8

Lærere ønsker sparring med naturvejledere til udeundervisning

Naturvejlederne oplever stor interesse fra lærerside til ideer og erfaringsudveksling om udeundervisning. Corona betyder, at langt mere undervisning foregår udendørs. Også Krible Krable-projektet oplever kæmpestor interesse.

"Det er glædeligt, at der er øget interesse for udeundervisning. I fredags formede jeg et dødislandskab i længdespringsgraven på en skole. Sandkassen har jo været der hele tiden, men lærere og pædagoger efterspørger i langt højere grad ideer og sparring til deres undervisning", fortæller Jakob Walløe Hansen, der er formand for Naturvejledning Danmark.

"Lærerne har travlt og det hele går meget hurtigt, og så er de i forvejen hårdt pressede af krav om hygiejne og afstand, så vi oplever langt flere henvendelser".

Han håber, at der også efter corona-krisen vil være et andet fokus på uderummet i undervisningen. Krisen har betydet, at alle er blevet kastet ud i at gøre noget andet, end de plejer - også at bruge rammerne anderledes.

Normalt bliver naturvejlederne brugt til at komme og fortælle om et bestemt emne eller tage en klasse med på tur med et naturfagligt indhold. Men lige nu bliver naturvejlederne i højere grad brugt som konsulenter for lærere og pædagoger.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Kæmpe interesse for krible krable-projekt

Naturfagsvejlederne står bag Krible Krable-projektet til indskoling og dagtilbud, og i år kan de også her mærke en ekstra stor interesse. Projektet handler om sommerfuglens udvikling fra larve til sommerfugl og projektleder Kari Hald fortæller, at de pakker masser af materialer til skoler og institutioner. Private, der underviser hjemme, har også ytret interesse, men de kan ikke få tilsendt materialer.

"Vi pakker materialer på højtryk og har mange flere bestillinger end normalt. Heldigvis har vi penge til at genoptrykke materialet og sende det ud til de mange interesserede. Det er ikke så meget selve konkurrencen, lærere og pædagoger er interesserede i som selve materialet", fortæller Kari Hald.

"Vi kan tydeligt mærke at coronaen har øget interessen for ude-undervisning. Vi er ved at løbe tør for sommerfuglekasser, men vi har masser af de andre materialer, som vi kan sende afsted".

Krible krable-projektet lærer blandt andet børnene om naturvidenskabelig metode.

 

Åbner naturcentre

Undervisningsministeriet fortæller nu i en pressemeddelelse, at regeringen vil åbne madpakkehuse og naturcentre, hvis lokale skoler og dagtilbud ønsker at bruge stederne. Stederne har været lukket på grund af Covid-19. 

Det kan give skolerne større muligheder for at bruge naturen lokalt og flytte undervisningen udenfor. Det vil være muligt at afmærke statslige naturarealer, så børnegrupperne i dagtilbuddene har afgrænsede områder at lege og undersøge naturen på, mens en skoleklasse for eksempel kan have deres eget lokale til undervisningen - bare udenfor. Det betyder, at der også igen bliver adgang til naturcentrenes toiletter.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.468 andre er allerede tilmeldt