Blog
1   62

Corona, metaltræthed og hjemmeundervisning

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Op- og nedture, Google Meet, hjemmebrygget kaffe, savn, bekymringer, frustrationer, elever der overrasker positivt, hjemmekontor i stuen, undervisning af egne børn, mangel på socialkontakt, arbejdsdag der flyder ud arbejdsaftner, elever på alle medier … Tanker og refleksioner står i kø for at komme ud.

Faglærer i hjemmeskolen

Tak til DR for at sende ”vilde vidunderlige Danmark” hver søndag. Dette program har været en fast ankerplads for min undervisning i biologi, de sidste 3 uger. Eleverne ser dokumentaren, så læser de den opgave jeg har lavet til hvert program. Herefter er der undervisning om emnet i Googl Meet og lektiehjælp til opgaven. De aflever, og jeg retter. Pt. har jeg rettet 1350 svar om, hvad de har lært, 3780 faglige svar, 1800 ord i 3-kolonne notater og 450 klassifikationer. Der mangler stadig to programmer!!!

God undervisning? Tja – eleverne får lært noget om naturen i Danmark. Måske ikke i en kompetencevent undervisning, men jeg holder fast i, at det er almen dannende at vide noget om vores natur.

Årsopgave

Artiklen fortsætter under banneret

Vi afholder årsopgaver på 7. og 8.årgang hvert år. At omforme en årsopgave med fokus på undersøgelseskompetencen til en opgave, som eleverne kan arbejde med hjemme, har krævet en del. Men vi er snart i mål og glæder os til at præsenter opgaven for eleverne på 8. årgang. Emnet er landbrug og omdrejningspunktet bliver Book Creator på skoletube.

Klasselærer refleksioner og tanker

Jeg er klasselærer i en 8. klasse med 18 elever. De er multikulturelle og kommer fra vidt forskellige kår. De møder ind hver morgen kl. 8.15 i Google Meet. Her bliver dagens program gennemgået, vi snakker om løst og fast samt kigger eleverne i øjnene. Inden nogen tænker hold op de har styr på hjemmeundervisningen – så skal det lige nævnes, at vi endnu ikke har været fuldtallig kl 8.15 :0(

Vi bruger ubeskrivelig tid på at tjekke op på eleverne. Hvorfor melder de ikke ind 8.15, hvorfor komme de ikke til virtuel undervisning, hvorfor får de ikke afleveret deres opgaver, forældrekontakt og telefonopringninger. Tænker at dette er en præmis i disse tider for de fleste lærere.

Den positive overraskelse har også meldt sig på banen. Elever som i daglige skolegang ikke tager ansvar har vist helt nye sider i denne tid. Jeg ved godt, at eleverne ikke skal erklæres uddannelsesparate igen før næste skoleår, men her har vi elever, som i den grad har rykket sig i den rigtige retning. De tager ansvar for deres egen læring i hjemmeskolen.

Metaltræthed

Nogle dage er ideerne til ny undervisning soleklare, andre dage er der langt til opfindsomhed. Nogle dage er kaffekoppen halv fyldt, andre dage er den halv tom.

Ved ikke hvilken del af mit lærerDNA, som har den længste frekvens – hjælpsomheden eller relations arbejdet. Hjælpsomheden er hårdt prøvet i denne tid. Eleverne skriver på alle tider af døgnet, og jeg svare næste altid. (Ja, det kan jeg jo bare lade være med, men DNA-strenge er ikke sådan at ændre). I forhold til relationerne, så er det snart tid til en genmanipulation. For de fleste lærere er relationer og fællesskab en indgroet del, og nu sidder vi bare hjemme på 8. uge.

Summa summarum vi er ikke syge på matriklen, vi har begge vores job i folkeskolen, vores eleverne skal nok komme igennem denne tid. Så det handler om at hælde nok kaffe i koppen, så den forbliver fyldt.

Vi vil SÅ gerne tilbage – men hvornår er det forsvarligt? Man kan også spørge, hvornår er det uforsvarligt at lade os blive hjemme?

#detskalnokblivegodtigen  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.453 andre er allerede tilmeldt