Lærer til lærer
0   15

Dagbog fra Coronaland

De store elever savner kammeraterne og skolen

Jeg har i mine mange år som historielærer i den danske folkeskole undervist eleverne i kildekritik: Er det en troværdig kilde? Er det en 1. eller 2. håndskilde? Har kilden en tendens? Vi har set på billeder, forskellige skriftlige kilder som dagbøger, breve, artikler, love osv.

Fælles for de kilder vi har set på, for de flestes vedkommende, er lavet med henblik på at dokumentere en dagligdag, få et budskab ud eller nedfælde tanker i en hemmelig dagbog og så er de lavet ”I gamle dage”. Men hvad sker der når man stiller to 9.-klasser opgaven; Lav en kilde som kan bruges af fremtidige generationer, fortæl om dine tanker og oplevelser under corona-krisen? Og giver dem frie hænder med hensyn til form?

Så sker der små mirakler, kreativiteten og engagementet flyder og bliver til både sjove, rørende og opfindsomme kilder.

(Mathilde) har afleveret sin dagbog tilbage fra den 2. marts og før Danmark blev lukket ned. Hun skriver den 6. april:

Artiklen fortsætter under banneret

Kære dagbog                                                                       

Tja, i dag kom dagen hvor vores 9. klasses eksamen blev aflyst. Samt hele min sommerferie.

Mette Frederiksen starter med at informere om at tallene er blevet bedre, men så kom det. Den værste nyhed man kunne få. Eksamenen er aflyst og vi skal have vores sidste afgangsbevis på hvad vi har lavet i karantænen og måske også før alt det her.

Det kan godt være jeg skal i 10. klasse efter sommerferien og have et ekstra år. Men alligevel ville jeg gerne prøve at være til en samfundsfag og dansk eksamen. Om jeg så trak mundtlig matematik.

Har været ude og gå en tur og få noget luft. Mit hoved er fyldt med tanker.

Hun topper den selvfølgelig også lige med at aflyse alle koncerter og andre gadefester helt frem til august! Alle de ting jeg havde tænkt på at skulle til i sommerferien, er lige blevet smidt ud af vinduet.

-Mathilde

Rasmus og Holger har sendt et billede af en besked korrespondance.

En pige fortæller om sin sangtime over facetime og sådan kunne jeg fortsætte om deres iderige og personlige bud på at være 15-16 år i Danmark, når et samfund pludselig lukker ned, mens en virus hærger verden.

Vi får et helt unikt og fantastisk billede af at være teenager under coronakrise og lockdown,

Jeg er, som historielærer, ikke i tvivl om, at corona-krisen vil blive et punkt på den danske historiekanon, så elevernes kilder ender på det lokale og nationale arkiv. Det kan godt være de ikke kom til eksamen, men de har sat hver deres unikke fingeraftryk på historien og med det gennemgående budskab til kommende generationer: Tag ikke noget for givet….

Ja og så var der lige William der tog et billede af læreren under en ”time” med fjernundervisning. Måske skulle jeg skrive min undervisningsoplevelse under corona-krisen i øvrigt og vedlægge det samlede kildemateriale!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.363 andre er allerede tilmeldt