Blog
0   0

Hvordan kan fjernundervisningen bruges som en ressource til at få alle elever med -også dem der er ressource marginaliseret

Abonner på nyt om Dekonstruer i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Mens fjernundervisningen helt sikkert udfordrer den klassiske, umiddelbare interaktion og daglige struktur, hvor vi kan se hinanden i øjne, aflæse naturlige turtagningsskift, lade kropsproget udgøre 60-80% af vores kommunikation, hvis ikke mere, og vanen guide os til et bestemt klasseværelse, på et bestemt tidspunkt, så kan den samtidig bidrage med andre, nye muligheder, der tillader større forbundethed, ærlighed og reel indsigt.

At kontakten lige pludselig ikke begrænses til den fysiske tilstedeværelse, der typisk er forbundet med det præcise tidsinterval, hvor undervisningen finder sted, men med ét er rykket over i et flydende, altid-tilgængeligt, virtuelt forum gør, at kontakten mellem lærer og elev er lige ved hånden. Den er umiddelbar og den kan tage form af et kærligt tjek-ind eller bare en: “Fik du sendt mig opgaven?” opfølgning.

 

Det er klart, det kræver tid og energi (ligesom alt muligt andet godt i lærerverdenen og er formentlig nemmere, hvis man er klasselærer med mange timer i klassen, fremfor faglærer med kun ganske få timer i mange forskellige klasser), men det styrker også relationen, forståelsen og muligheden for at undervisningsdifferentiere. For hvor det kan være svært at følge med i kommunikationens gang i et fysisk rum, hvor grupperne typisk sidder spredte, giver den samlende platform på Teams en mulighed for at holde sig orienteret med samtalerne i grupperne. Det betyder også, at det er nemt at korrigere misforståelser og komme med tilføjelser, hvis der er noget, der er blevet overset. I den anden ende er det nemt for eleverne at række ud og bede om hjælp (på alle tider af døgnet), hvis der er noget, de er usikre på -også i situationer hvor de i klassen ville have undladt af spørge, fordi alle andre så ville vide, at der var noget, de ikke havde forstået. 

 

Artiklen fortsætter under banneret

Hvis der -ligesom til dagligt- er elever, der synes, at opgavemængden er uoverskuelig eller niveauet for højt, eller for lavt, jamen så er det let at tilpasse og lave modificeringer, fordi chatfunktionen med mulighed for videokald gør det let hele tiden at følge med i og følge op på, det arbejde der bliver lavet (eller ikke lavet!).   

 

 

Denne tætte og umiddelbare kontakt, giver også et værdifuldt indblik i, at alle vores elever har ressourcer, uanset hvilken situation de er i, det er blot et spørgsmål om, hvorvidt de ressourcer efterspørges i den skolehverdag, de pågældende børn engageres i. Måske det online undervisningsrum, med virtuelle kontaktmuligheder, ikke kun kan hjælpe til mere forbundne, ærlige og indsigtsfulde samtaler, måske det rent faktisk også kunne udfordre, hvilke ressourcer vi giver plads til og åbner op for i den daglige skoledag? 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.889 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt