Skal give årskarakterer til 21 elever i 9. klasse Navn: Connie NielsenSkole: Høje Kolstrup Skole , AabenraaFunktion: matematiklærer, beskikket censor

»Vigtigt at holde gejsten oppe hos afgangseleverne«

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu tæller kun årskarakteren    

»Vi lærere har talt om, hvordan vi motiverer afgangseleverne nu, og hvad vi kan få dem sat i gang med. Jeg er online med eleverne og taler med dem om det, og både ledelsen og jeg vil skrive en peptalk til dem. Jeg vil fortælle, hvad de skal vise mig de sidste måneder. At de godt kan flytte sig, før de får årskarakterer, som vi giver lige før sommerferien. Normalt ville de jo have fået årskarakterer før afgangsprøverne, men nu har vi skubbet dem.

Jeg har tænkt mig, at de skal producere nogle små videoer til mig, så jeg får noget mundtligt fra dem. Det kan være nogle små projekter og nogle tilpassede eksamensopgaver. Vi må tænke anderledes. Foruden de skriftlige opgaver, jeg allerede får besvarelser på.

Jeg synes, det er ærgerligt, at afgangsprøverne er aflyst, men jeg kan godt forstå det under de omstændigheder, vi har. Jeg havde godt nok regnet med, at man ville sætte de ældste elever i gang først, når skolerne genåbnede. Det er vigtigt, at vi kan holde gejsten oppe hos afgangseleverne. Vi har jo talt meget her i 9. klasse om afgangsprøven. Det er den, de har arbejdet hen imod.

Eleverne er gode til at sende opgaver retur og sende mig screenshots af deres arbejde og udregninger. Den store gruppe af elever er også gode til at tale sammen om opgaverne. Der er nogle få, som det er sværere at få en god kontakt til online.

Nogle stille elever overrasker ofte positivt til mundtlig eksamen, og det får de mindre mulighed for nu. Men jeg har god erfaring med at give karakterer, så jeg skal nok kunne finde deres niveau«.

Powered by Labrador CMS