Debat

Vi må prioritere ressourcerne, så vi også har plads til at få de store tilbage. I det mindste i et par timer hver dag.

Vi kan ikke lade de store skolebørn sidde hjemme indtil sommerferien, fordi skolerne ikke har ressourcer nok, og slet ikke indtil jul, sådan som Skole og Forældre var ude med en forudsigelse om. Lige nu, er de hjemme for at begrænse smittespredning, men hvis der åbnes for, at de kan komme tilbage, så skal det ikke være manglen på ressourcer der forhindrer det.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det må være muligt at få dem tilbage igen. Det har de brug for. De skal også have muligheden for et fysisk klassefællesskab, udeaktiviteter, spontane samtaler og debatter, fælles oplevelser og indskydelser.

Men med al den afstand og håndvask og rengøring der er brug for, for at undgå smittespredning, så er vi udfordret både i forhold til kvadratmeter og personale.

Og her er vi nødt til at prioritere. Et sted vi kan justere, er antallet af timer, som 0. til 5. klasse tilbydes. Rigtig mange steder har eleverne mere end 25 klokketimer om ugen. Mange steder nøjagtig de samme antal lektioner som før Coronakrisen. Mindre kan gøre det. Især hvis vi ved at reducere deres timer, skaber mulighed for, at 6.-9. klasse også kan møde ind et par timer hver dag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg vil forslå, at man sænker antallet af skoletimer til 0-5. klasse til 20 klokketimer om ugen. De færre timer vil betyde, at 3.-5. klasse vil okkupere færre lærerressourcer og kvadratmeter, da de kan tage tidligere hjem.

Indskolingsbørnene vil ofte stadig have behov for pasning i SFO efterfølgende, men en del vil formentlig ikke. Dette vil betyde et yderligere mindsket behov for lærere, pædagoger og kvadratmeter.

Over middag kan man så lade udskolingseleverne møde ind til to timers eftermiddagsundervisning. Fx med udgangspunkt i ting de har arbejdet med hjemme om formiddagen. Det vil give en lille bid af ‘normalitet’ for dem. Så de også kan mødes med deres klassekammerater, tale lidt om noget fagligt, og opleve at de kan tage hjem og holde fri.

De seneste par ugers debat om åbningen af skolerne har handlet rigtig meget om risikogruppe, håndvask og to meters afstand. Desværre har ingen rigtig tænkt over, hvorfor der mange steder insisteres på skoledage til 13.15 eller 14.00. Loven om nødundervisning giver mulighed for færre timer. Og det er stadig den, vi agerer under.

Lad os finde nogle rimelige løsninger for alle skolens elever.

https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf20/apr/200413-retningslinjer-for-genaabning-af-grundskoler.pdf?la=da