Debat
2   5

FGU/PGU; Nedsat tid eller fritagelse

Hvad er jeres erfaringer både med de mest sårbare if. til deltagelse i almene fag, men også med unge, der har bestået afgangsprøven i 9./10. kl.?

Jeg er vejleder i Køge for unge, som I som vejledere typemæssigt helt sikkert kender til, og hvor min vurdering kan være, at det respektive unge menneske vil profitere af deltagelse på FGU/PGU. MEN hvor den unge af forskellige årsager ikke er i stand til at deltage i de obligatoriske, almene fag dansk og matematik - og/eller hvor det vurderes, at det vil være mere opbyggeligt og motiverende for den unge udelukkende at deltage i det praktiske arbejde - måske fordi de allerede (for nyligt) har bestået afgangsprøve i 9./10.kl., og opfylder adgangskravet til den EUD, som de ønsker.

Vi har netop fra FGU Midt-Øst(sjælland) fået præciseret, at unge godt kan deltage på nedsat tid - og at det udløser en tilsvarende forlængelse af deres skoletid - og at de unge i så fald fortsat også skal deltage i den almene undervisning omend på nedsat tid. Den unge kan altså ikke på nogen måde fritages fra den almene undervisning, selv om den vejledningsfaglige vurdering er, at det ikke er befordrende for den unges langsigtede uddannelsesplan at sidde med til almen undervisning. Ja, det vidste vi jo godt, for det står i FGU-bekendtgørelsen, men jeg og mine kolleger har alligevel forsøgt, om ikke det lod sig gøre for FGU-skolen at være fleksibel for de unges bedste.

Jeg kommer i den forbindelse til at tænke på en artikel, som jeg læste på et tidspunkt i tiden op til FGU-skolernes tilbliven, hvor pointen var, at nogle af de unge i målgruppen for de tidligere produktionsskoler netop er unge, der er ved at brække sig over tal og bogstaver. Og ja, nogle af disse unge har rent faktisk alligevel været i stand til at gennemføre og afslutte med afgangsprøven fra grundskolen - sejt gået! Og at disse unge nu skulle have proppet mere af det, som de har brug for et "break" fra, ned i halsen.

Vi har meget begrænsede alternativer til FGU-skolen for unge, som profiterer af at være i et skolemiljø med andre unge og gode voksenrollemodeller i en hverdag, der hovedsageligt er praktisk, og hvor de i trygge omgivelser kan opbygge en måske manglende tro på sig selv, mens de støttes til at blive afklarede omkring deres uddannelsesvalg.

Artiklen fortsætter under banneret

Tak! hvis du har orket at læse hele mit indlæg :-) Jeg vil rigtig gerne høre, hvad erfaringerne er fra rundt omkring i landet med ovenstående - måske tackler FGU-skolerne det alligevel forskelligt, og måske findes der muligheder, som vi ikke har fået øje på endnu. Jeg glæder mig til jeres input.

Mvh Helle


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
401 andre er allerede tilmeldt
Netværk for UU-vejledere

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens nye faglige netværk for UU-vejledere?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

 

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.