Blog
2   13

Genåbning – vi må ikke glemme det psykiske aspekt

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I dag afleverede jeg min søn i 0. klasse efter 4 ugers fjernundervisning. En glad, fortrøstningsfuld dreng, som glædede sig til at se gode klassekammerater igen. Men blot nogle få meter fra os stod en dreng alene, som tydeligvis ikke var tryg ved situationen. Midt i tårer og hulken kiggede pædagoger og lærere hhv. på drengen og på hinanden uden rigtig at foretage sig nogen handling – for hvordan trøster man, når man skal holde 2 meters afstand?

Foto: Flickr.com/n4i Photo

 

Jeg har meget respekt for skolernes arbejde forud for den gradvise åbning. Vi har fået et utal af mails og nyttige informationer om alt fra hygiejne, delehold, legegrupper, håndsprit og madpakker uden brug af køleskabe. Men midt i al den vigtige information står jeg alligevel tilbage med en følelse af, at jeg mangler noget meget essentielt. For hvilke tanker er der i forhold til eleverne gjort med det psykiske miljø?

Episoden i skolegården her i morges sidder stadig i mit hoved. Her stod en dreng, hvis mor var gået, og som i den grad var utryg ved hele den nye situation.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er så vigtigt, at der er stor opmærksomhed på den psykiske del i denne tid. Ikke alle børn er lige gode til at boltre sig i nye omgivelser, og det fokus skal der tales højt om. Jeg havde måske ønsket, at der i blot én af de mange opstartsmails var et kort skriv om, hvad man havde af planer for det psykiske aspekt i opstarten.

Eksempelvis kunne man være tydelig omkring de restriktioner og begrænsninger opstarten har. Når de voksne ikke må trøste ved kontakt – hvordan trøster de så?

 

Tydelighed om det der kan blive svært

Samtidig har det med holddeling i klasserne fyldt en del. Mange elever har været nervøse over, hvordan lærerne ville dele klasserne. For pludselig er dette dit hold – den næste måned. Man kan i teorien være afskåret fra den bedste ven eller veninde i klassen i 4 uger – med mulighed for forlængelse.

Tydelighed omkring bekymringsdelen for de yngste i opstartsfasen er utrolig vigtig, da alle børn skal klædes psykisk godt på til en ny virkelighed. De sårbare, sensitive eller usikre børn har i denne tid brug for ekstra klare linjer, og Corona-krisen må ikke drukne i info om håndsprit, linje-markeringer og afstand.

Vi må alle huske på, at mange af børnene fra 0.- 5. oplever at starte forfra, og derfor skal de nye pædagogiske tilgange og retningslinjer beskrives så godt som muligt, så dem med tårer i øjnene grundet de mange forandringer kan finde en form for ro i forberedelse og kendskab til alt det nye. Det må være den bedste vej mod en accept, forståelse og forhåbentlig ro for eleverne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.274 andre er allerede tilmeldt