Debat

God udeundervisning

Det bør have topprioritet, at alle lærere føler sig klædt på til at undervise uden for skolernes bygninger under den forsatte Corona-krise.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så genoptager skolerne undervisningen under den forsatte Corona-krise. Sundhedsstyrelsens retningslinjer tydeliggøre, at undervisning udendørs skal prioriteres højt for at reducere smitte.

Derfor bør det have topprioritet, at alle lærere føler sig klædt på til at undervise uden for skolernes bygninger – i skolegården og nærmiljøet.

Viden og erfaring med udeundervisning og udeskole

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Udeskole er undervisning der regelmæssigt gennemføres uden for skolens bygninger med udgangspunkt i fagenes mål. På en del skoler er der lærere der har erfaring med udeskole. Forventeligt har endnu flere erfaring med ikke-regelmæssig brug af uderummet i undervisningen. 

At dømme efter de seneste dages spørgsmål og debat på sociale medier (for opdateringer, se fx @udeundervisning) er der lærere der oplever at bliver kastet ud i at flytte undervisningen ud af skolernes bygninger; måske uden de nødvendige erfaringer. I første omgang er det denne gruppe af lærere, der ikke oplever at have tilstrækkelig erfaring med klasseledelse i uderummet, vi i disse dage bør understøtte.

Mobilisering af tryghed i praksis

Udeundervisning og udeskole leder måske ofte tankerne i retning af undervisning der foregår i natur og grønne områder. Der er noget der tyder på, at læring og sundhed bliver styrket i disse miljøer (se fx forskning i udeskole og natur og sundhed).

Når skolerne genoptager undervisningen under den forsatte Corona-krise er det derfor oplagt at flytte undervisningen ud i naturen og bruge naturen som kilde til læring (se debatindlæg af forskere fra VIA, i Politiken, 7. april 2020).

Men er det "grøn"-udeundervisning og -udeskole der skal have første prioritet? Måske er det lidt idealistisk.

Der i mod er det så vigtigt at vi får mobiliseret en tryghed i at gennemføre undervisning i et rum der ikke har sammen fysiske rammer som i klasselokalet. Et rum der for de fleste læreres vedkommene i den nærmeste fremtid er skolegården og det udendørs nærmiljø omkring skolerne, der ikke partout er grønt.

Udeundervisning.dk

For at støtte op om en mobilisering af god udesundervisning og udeskole lancerers i denne uge en national portal, udeundervisning.dk.

Med det aktuelle behov for at understøtte, at alle lærere er nødsaget til at rykke undervisningen ud, har portalen til formål at sikre, at flere lærere bliver opmærksomme på viden om god udeundervisning og udeskole der findes online – særligt lærere der ikke har erfaring med klasseledelse i uderummet.

Med portalen ønskes at bidrage til mere og bedre praktiseret udeundervisning og udeskole. Portalen er en "knowledge broker"-portal der giver inspiration og viden om god praksis – simpelt og pragmatisk. Portalen formidler links og netværk, og bygger dermed flere broer mellem den knowhow der er i feltet og de som har brug for den.

God vind.

Mads Bølling er postdoc i forskningsenheden Sundhedsfremme på Steno Diabetes Center Copenhagen, hvor han bl.a. forsker i udeskole som initiativ for læring og sundhed.

[Billede: Jon Tyson, Unsplash]