Debat

Folkeskolen.dk - Kvalitet, Kvantitet, etc.

Kan man med kvalitet og autencitet i fokus, skrive 1 blog-indlæg hver uge? Jeg fravalgte at blive "blogger", på tilbuddet fra folkeskolen.dk. Det er nu 1½ år siden... Og nu, kom det til mig (inspireret af bl.a. Wedel's artikel "https://www.folkeskolen.dk/632938/maal-i-skolen") - det her med "indefra" kontra "udefra". Og, er det mon relevant ift. skolelærere, skoleinstitutioner og andre ansatte indenfor skolevæsenet - indefra vs. udefra ... (ift hvem der definerer hvad en opgave skal omhandle og opbygningen af opgaven - altså "kan man udefra-bestemt komme op med noget autentisk" - værende en indholds-bestemt artikel eller læring i skolen?).

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg havde noget på hjerte - og jeg fandt frem til, at folkeskolen.dk var en platform, der tillod de menige fagfolk at skrive ... hvis altså folkene bag folkeskolen.dk vurderede, at man havde noget på hjerte og havde tilknytning til feltet.

Jeg fik så fremlagt muligheden for at blive blogger - hvilket passede godt med, at jeg "havde noget på hjerte".

Det endte dog med, at jeg ikke blev blogger.  Problemet var ikke indhold, eller fravalg - men, at jeg blev stillet overfor en "bunden mængde-opgave" :

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- kriteriet for at blive blogger var, at jeg skulle skrive blogs med bestemte intervaller (ca. 1 blog hver uge, og der måtte højest gå ca. 2 uger mellem blogs'ene).

- Et simpelt krav, som mange er betingede til at synes er "100% logisk":  Dog - jeg havde netop noget på hjerte - men, det var aktualitets-bestemt ... dvs. at jeg måske i ½ år efterfølgende ikke ville have noget "på hjerte", og herefter ville have "meget" på hjerte i f.eks. 3 uger.

Jeg kunne derfor ikke blive blogger.

Og, det får mig til at ræsonnere omkring "Kvalitet vs. kvantitet".

Samtidig tænker jeg over "forudsigelighed" og "stabilitet ... her = løsning af 1 opgave i hvert forudbestemte tidsrum" ... som for mig var det modsatte af indhold (og af kvalitet).

Jeg blev afkrævet "forudsigelighed og kvantitet".  Og, jeg fik at vide, at "mine læsere/følgere" ville forvente en stabil & forudsigelig mængde af blogs".

Hvordan er det så, i selve folkeskolen - ift. forud-bestemt, forudsigeligt, stabilitet - og motivation, læring :

Jeg bliver her inspireret af Nils Wedel, der skriver om elevernes medbestemmelse, og heraf motivation + læring .. samt den forskel dette kan have for eleverne ... i hans artikel https://www.folkeskolen.dk/632938/maal-i-skolen.

Som jeg selv, som pædagog, har oplevet og observeret, gør det en markant forskel for eleverne, hvorvidt de er medbestemmende og/eller kan finde mening i en opgave eller i et projekt.

Hvad med "opgaver, projekter, blogs, arbejds-processer, etc" ?

(ift. anvendelse, læring, mål).

- jeg er måske, ligesom elever, endnu ikke voksen - for, jeg har brug for at være "indre motiveret" og "kunne finde mening" i diverse ..

- og noget, der virkelig kan "slukket det for mig", er hvis jeg "SKAL gøre noget", som ingen kan eller vil fortælle mig grunden til...

I skolen, er bl.a. N.Vedel inde på forskellene - og konsekvenserne af forskellene - og hvilken "energi" man man "udløse", hvis man som lærer eller leder, f.eks. får eleverne med i bestemmelsen af indhold-etc.

Det andet "element" jeg vil fremhæve her, er "mening og kvalitet" :

- hvis jeg f.eks. skriver en blog eller giver min mening til kende, så er dette et valg, som "bobler indefra" i mig, jeg har "noget (for mig) vigtigt" jeg vil formidle.  Hvis jeg modsat dette SKAL skrive mindst 1-2 blogs hver måned, så er "det kvalitative indhold" fraværende.

- Hvis jeg f.eks. SKAL skrive "bestemte tids-mellemrum (hver uge f.eks.)" - så skal jeg "til at lede efter" eller "samle sammen" ... og, så ville jeg selv som læser, falde fra, pga. manglen på autencitet, "kød" og kvalitet.

- I skolen får jeg tanken, at det modsat det tilsigtede, ender med at eleverne "gør det de skal, mekanisk" ... og at der kommer en form for "fabriksarbejde / samlebåndsarbejde" over det med opgaver, projekter, etc.

- jeg har her lagt mærke til, at ankelte elever (med en friere og bevidstheds-udviklende opdragelse) stiller spørgsmålstegn i skolen - og at disse elever ofte kommer i konflikt med lærere og pædagoger, da de ikke "blot vil lave skal-opgaverne".  Jeg har her hørt skoleledere udtale ift. dette, at "man eleven skal lære at følge læreren, og skal lave det samme som de andre, o.s.v.".

Og, når jeg så samler "elementerne" (indre/ydre, motivation, mening/kvalitet) :

- så kommer jeg til at tænke på, hvor lidt af de opgaver/projekter/emner, som mange andre jeg har gået i skole eller på uddannelses-institutioner med, har brugt eller arbejdet videre med.  Jeg har også lagt mærke til, hvor meget de pågældende elever rettede ind efter de krav, som de skulle leve op til - for at komme igennem med højest mulige karakterer og for at undgå enhver form for modvind eller konflikt med underviserne.

- dog, jeg var anderledes (også dengang) - jeg begyndte at personliggøre projekter og opgaver - og jeg har da også stadigvæk projekter, som jeg arbejder videre på, på privat plan.

Og, min tanke er :

- Kan man mon nå meget længere, hvis man "personliggør / internaliserer" projekter og uddannelser ... vs. at "sikre at det hele følger bestemte fastsatte mål, milestones, metoder og mængder (antal sider, etc)".

- Jeg er ift. denne "mulighed" fortsat inspireret af moderne lærings-metoder - som typisk har fokus på "at læring indefra-styret er særdeles effektiv" ... lige fra en inder, der startede ud med at vise børns "medfødte nysgerrig (og potentiale)" i form af "computer in a wall" forsøget...

Og, jeg håber at vi på et tidspunkt når frem eller tilbage til, at tage udgangspunkt i denne "motor" (motivations-energikilden) ... og, når jeg skriver "tilbage til", så har vi tidligere (måske ubevidst) arbejdet i denne retning - i børnehaverne ... hvor vi modsat mange andre landes målrettethed, lod børnene "udforske, og være styret af egne indfald, egen-motivation, fantasi og nysgerrighed".

Det er lidt, som om at vi brat har skiftet kurs - og måske nu slingrer til siden .... og, jeg håber vi får "bilen" rettet op, så vi kan finde en god og nogenlunde stabil kurs....

Enkelt er det helt sikkert ikke - for så ville hele verden vel følge disse "optimale retningslinjer" ... men, det gør ondt på mig at se så mange elever og skole-miljøer derude, hvor de bundne kontekster og udefra-givne opgaver næsten dominerer 100%.

Og, min erfaring er, at f.eks. miljøet hos og imellem børnene, samt i forholdene lærer-pædagog-barn/børnene , kunne ændres markant.  Forhold såsom kedsomhed, meningsløshed, og styring efter autoriteter og skal-rammer/forhold - kunne også ændres markant ...