Blog
0   14

Bewegung muss sein

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Med folkeskolereformen fra 2014 blev det lovmæssigt fastlagt, at eleverne i gennemsnit skal bevæge sig 45 minutter i løbet af en skoledag. Jeg er ikke i tvivl om, at mine kolleger under normale omstændigheder gør, hvad de kan for at eleverne i dagligdagen får sig bevæget også i tysktimerne, men hvad gør man i en corona tid, hvor eleverne ”kun” er med online?

Der er hen ad vejen blevet skrevet meget om bevægelse og bevægelsens betydning. Meget overskueligt, har man kunnet læse på emu.dk, hvor det i en artikel om ”Bevægelse” blandt andet udtrykkes: Bevægelse dækker over et væld af forskellige fysiske aktiviteter, der skal understøtte elevernes læring og trivsel.

Hvad er bevægelse?  Bevægelse kan være fysiske aktiviteter i fagene. Her kan bevægelsen integreres, så den understøtter faglig læring og træning. Bevægelse kan også være korte aktiviteter med fysisk aktivitet i fagundervisningen, eksempelvis brain breaks, eller længere aktiviteter i samarbejde med idræts- og kulturforeninger med mere.

Formål  Formålet med alle former for bevægelse er at øge elevernes læring, motivation og trivsel. Det er desuden målet at fremme sundheden hos børn og unge gennem forebyggende motion og bevægelse.

Hvad kendetegner bevægelse i skolen?  Bevægelse skal tænke ind i alle dele af et forløb - planlægning, gennemførsel og evaluering. Det skal sikre, at bevægelsen bliver relevant og kvalificeret samt støtter op om målene med undervisningen og tilgodeser alle elever.

Artiklen fortsætter under banneret

Et didaktisk og pædagogisk redskab  Bevægelse kan som et didaktisk og pædagogisk redskab understøtte elevernes læring og på den måde være med til at motivere og variere undervisningen. Bevægelse skal således være et meningsgivende element i skoledagen.

Den interesserede kollega kan læse meget mere på https://emu.dk/grundskole/dansk/bevaegelse/bevaegelse

Men hvad gør vi i tyskundervisningen?

I det daglige findes der forskellige varianter, men her kommer et par forslag til, hvorledes eleverne på 9.årgang kan beskæftige sig med bevægelse via onlineundervisning.

Eleverne kan opfordres til at læse: ”Wie viel Bewegung braucht der Mensch?” på https://eatsmarter.de/gesund-leben/gesundheit/wie-viel-bewegung-braucht-der-mensch

Hvori indgår ”10 Regeln für Bewegung”

Læreren kan stille konkrete spørgsmål til teksten eller få eleverne til at kommentere de 10 regler. Hvad er deres holdning til reglerne og hvorledes efterlever de den enkelte regel?

Sport macht spaß

Lad eleverne besøge Gabi Fastners YouTube-kanal med over 1000 videoer på tysk til at holde sig i form. Lad dem vælge en øvelse, som de forbereder sig på at gennemgå med kammeraterne over nettet eller, når de er tilbage i skolen igen.

Eller lad dem besøge en konkret side: 

 hvor de lytter og gennemfører øvelsen.

God fornøjelse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
899 andre er allerede tilmeldt