Blog
0   18

Det kræver kæmpe selvdisciplin - og der har jeg måske ikke så meget, som jeg havde håbet

Abonner på nyt om Litteratur, lærdom og læreruddannelse i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Sådan ser det ud her i uge tre af online-undervisningstiden på læreruddannelsen. Mange har det som Lasse, der konstaterer: ”Der er fordele ved at man kan strukturere sin tid som man vil. Der er også ulemper ved, at man kan strukturere sin tid som man vil. Det kræver kæmpe selvdisciplin at have fjernundervisning, og der har jeg måske ikke så meget som jeg havde håbet.”

Det kræver kæmpe selvdisciplin

- og der har jeg måske ikke så meget som jeg havde håbet

Det er uge tre i lærerstuderendes online-undervisning. Og i online-undervisning for elever, kursister og gymnasieelever. Jeg har igen (sammen med mine studerende på læreruddannelsen) gjort status over glæder og ikke-glæder ved denne hjemme-studie-skoletid.

Først og fremmest er alle (undervisere, studerende, elever) optaget af at give deres bidrag til ”at det lykkes” at få noget fornuftigt ud af tiden. Her er nogle iagttagelser, der måske kan give et blik på, hvorfor man netop har foretrukket skoler, klasser, hold og fællesskaber som ramme om hovedparten af undervisning i Danmark (og Verden):

Artiklen fortsætter under banneret

1. Det er godt, når det er ”live”, og når der er fællesskab. Det er vigtigere med ”amatørvideo”, der sendes ”live” end professionelle læringsvideoer.

Her skriver Maria: ”Jeg føler, at jeg får meget ud af de konferencer du laver. De er brugbare og lærerige. Derudover skaber det også en fælles stemning, at vi alle er samlet virtuelt, nu når vi ikke kan mødes i virkeligheden. Det giver en fælles følelse af fællesskab og sammenhold.”

Alexander: ”Det går rigtig godt. Dansk er det fag, hvor det fungerer bedst, særligt grundet interaktionen.”

Sarah: ”Det er super rart, at vi lige 'checker ind' live på konference/teams indimellem, da det giver en følelse af, at vi stadig har klasseundervisning.”

Fordele og ulemper ved online-undervisning:

Josefine skriver: ”Fordelene ved onlineundervisningen er, at undervisningen virker mere fokuseret, nok fordi vi ikke er der til at forstyrre, og tiden hos de fleste undervisere er komprimeret. Ulempen er helt klart, at vi ikke ser hinanden, jeg mangler det sociale i at studere.”

Rikke skriver: ”Fordele: Man skal ikke tænke på transport til sit uddannelsessted.

Niklas skriver: ”Jeg kan godt mærke at jeg har brug for at være oppe i skolen og have den struktur som det giver at være fysisk til stede. Synes ikke at der, i forhold til normal undervisning, er nogle fordele ved online- undervisningen og vil til hver en tid foretrække den fysiske undervisning. Kan finde mange ulemper ved at det hele foregår online, men størst af alt for mig personligt er det manglen på den struktur som jeg allerede har nævn.”

Rikke skriver: ”Man kan arbejde i den tid der passer bedst. Man er "tvunget" til at sætte sig ind i læsestoffet.”

Tilde skriver: ”Fordelen er, at jeg bedre kan bestemme over min dag. Jeg har lavet en plan, der indeholder konferencerne, som jeg bliver tilmeldt, og så fylder jeg den ud med bachelor, de danskopgaver der nu engang bliver stillet og online gruppearbejde i mit tredje fag. Og rigtig meget kaffe. Det virker for mig. Det virker faktisk rigtig fint for mig.”

Maria skriver: ”Fordele: mere tid og nærvær med børnene, tid til at gå ture og træne og lave lektier/opgaver i sit nattøj Ulemper: når teknikken driller!!! Og når underviserne smider opgaver ind på samme tid - så har man FOR travlt!”

3. Studerende strukturerer deres liv så godt som muligt. Kommende lærere skal kunne organisere andres læring, de prøver også at organisere deres eget studieliv:

Sara skriver: ”Dagene flyder lidt sammen. Jeg har dog valgt at strukturere dagen således, at jeg har en lang frokostpause, hvor jeg får dyrket motion, og så går jeg nogle ture et par eftermiddage om ugen med en veninde - det hjælper gevaldigt!” Josefine skriver: ”Jeg står op omkring klokken 8, uanset om der er undervisning eller ej. Hvis der er undervisning er jeg med til det, hvis ikke finder jeg noget andet at lave. Jeg forsøger at lave så meget om formiddagen, som jeg kan, det er der, jeg arbejder bedst. Efter frokost er det lidt tilfældigt, om motivationen rammer mig, hvis ikke den gør, ser jeg nok noget dumt på youtube eller viaplay og hækler. Ellers går jeg lange ture hver dag, og får set en masse film om aftenen.  

4. Underviserne har fundet et ”opgave-niveau”, der er passende:

Malene skriver: ”Jeg synes pt. det er en tilfredsstillende mængde af hjemmeopgaver vi bliver tildelt. Dette er også blevet reguleret efter en start, hvor der blev givet en OVERFLOD af opgaver. Dette er nu meget mere passende, hvilket også tilgodeser tid til arbejde med eksamensopgaver, studieredegørelser osv.”

5. Alt flyder sammen og bliver ”studie-fritid-studie-fritids-liv”:

Signe skriver: ”I søndags besluttede jeg mig for at fjerne alle dokumenter fra mit spisebord, der havde noget med skole at gøre. Jeg kunne mærke, at mit hjem mere var en arbejdsplan end et hjem. Spisebordet var fyldt med bøger, computer, huskesedler, skemaer, dokumenter og blyanter. Før jeg fjernede alle tingene, havde jeg tænkt, det ikke kunne betale sig at fjerne de forskellige ting, for jeg skulle jo alligevel bruge dem igen om lidt, i morgen og dagen derefter. Dog lå der for mig en stressfaktor i at se tingene ligge på bordet. Når jeg satte mig i sofaen for at slappe af i bare fem minutter, så stirrede tingene på mig, som om jeg ikke kunne tillade mig at sidde der og lave ingenting.”

6. Og så er der en del studerende med børn, der har det helt som Camilla her: ” Hverdagsstrukturen er ikke ens, da det afhænger af om der er 1-2-3 eller 17 afbrydelser i løbet af én dag. Der er som regel 17! Jeg studerer efterhånden på alle tidspunkter af døgnet, for at få det til at gå op i en højere enhed med vasketøjet, madlavningen, rengøringen, gå-ture med hunden, hjemmeundervisning af barnet osv. Det kan være ret så udfordrende. Men har dog efterhånden lært at trykke på pyt-knappen og erkendt at jeg når det jeg når. Sådan er det. Jeg har svært ved at finde nogle fordele ved online undervisningen, det kan også være det bare er mig der er pessimist, men jeg får langt mere ud af undervisning der foregår "live". Jeg er der, og jeg deltager i online versionen, men jeg synes IKKE det er optimalt. Jeg tænker også det har noget at gøre med, at de forskellige undervisere, har hver deres tilgang til det, det har de selvfølgelig også i "live" versionen, men jeg synes det bliver for ustruktureret. Jeg bruger alt for mange timer foran computeren, der efterhånden har givet mig kronisk hovedpine, da der efterhånden ikke er nogen opdeling af studie- og hjemmetid. Det er noget rod. Så jeg er én af dem der glæder mig vanvittig meget, til at komme tilbage til min struktur og hverdag igen!!  

7. Sådan ser det ud her i uge tre af online-undervisningstiden på læreruddannelsen.

Mange har det som Lasse, der konstaterer: ”Der er fordele ved at man kan strukturere sin tid som man vil. Der er også ulemper ved, at man kan strukturere sin tid som man vil. Det kræver kæmpe selvdisciplin at have fjernundervisning, og der har jeg måske ikke så meget som jeg havde håbet.”

Og som underviser glæder jeg mig til at møde studerende igen. Det går. Det går endda overraskende fornuftigt. Det går faktisk også struktureret og med meget få tekniske problemer. Men… det er ikke sjovt. Der er ingen sjove studerende, der siger mærkelige ting, spiser uafbrudt, kommenterer forunderligt og fagligt, der er ingen kolleger, der brokker sig eller bidrager med muntre og nørdede iagttagelser.

Det er med andre ord: Fornuftig formidling – men helt vildt kedeligt.

 

God påske. Lad os komme ud i verden igen. Lad os straks rykke til 2021.

BodilChristensen,

Læreruddannelsen, Aalborg  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.186 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.839 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
297 andre er allerede tilmeldt