Blog
0   28

Så kom jeg næsten gennem 3 ugers online undervisning

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det er aldrig kedeligt at være lærer. Der er altid nye udfordringer foran os. Læringskurven har været stejl og oplevelserne gode.

At sende alle elever og lærere hjem er vildt. At forvente at lærernes absolutte analoge arbejde bare digitaliseres fra dag til dag er endnu vildere. Men det var hvad der skete.

Jeg er teknologibegejstret, men også kritisk over for teknologien i skolen. Vi skal tænke os godt om, og vide hvad vi gør. Den skal kun anvendes, når den giver elever bedre og dybere læring i de klassiske skolediscipliner. Og så skal den anvendes, når vi skal arbejde med ny discipliner, der indbefatter teknologi. Men hele skolen endte pludselig i en fuldstændig uforberedt situation, hvor vi kun havde teknologien til at formidle vores undervisning. Der flød en tsunami af lektier ud af de danske læreres computere med landgang rundt omkring spisebordene i hjemmene. Som om eleverne ikke havde arbejdet med det faglige stof før i dette skoleår. Som om træning af faglige discipliner ville gøre viruskatastrofen mindre for eleverne. De skulle i hvert fald ikke kede sig.

Men så skete der noget. Lærerne begyndte at tale om Teams, Meet og ZOOM. De nye digitale mødesteder. Kreativiteten blomstrede. Transformationen startede. Flere og flere begyndte at mødes digitalt med eleverne. Bevidstheden om at man godt kan bevare relationer online blev fakta. Der blev eksperimenteret med nye programmer til opsamling i undervisningen. Pludselig brugte vi Microsoft Forms, Padletter og fællesdokumenter mere end nogen sinde før. Og online peer to peer feedback var nu en ny disciplin, ligesom klassesamtalen, hvor vi både talte og chattede på samme tid. Vi begyndte at ”like” udsagn i chatten, hvorefter vi samlede op og blev enige om det mest væsentlige. Online demokrati og klassesamtale – det havde vi ikke i folkeskolen i januar 2020.

Flere fandt ud af at ændre deres undervisning, så det gav mening, at den var digital. Vi lærte og delte viden. Det, der kan lade sig gøre i klasseværelset, kan ikke altid lade sig gøre online. Vi lærte tålmodighed og at vores internet har forskellig hastighed. Vi gav hinanden tid til at svare – enten på skrift eller i tale. Jeg lærte, at det er lettest online, hvis vi anvender den samme lommeregner – valget faldt på lommeregneren.dk/. Det vil jeg tage med mig, når vi skal gå i analog skole igen. Vi lærte både at bedrive online undervisning, men også en del om vores normale analoge undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg kom godt igennem onlineundervisningen i samarbejde med klassens dansklærer. Vi lærte i fællesskab, reflekterede og prøvede nye tiltag af. Udfordringen bidrog med et stort løft af vores samarbejde. Vi fulgte hinanden undervisning, hjalp til, kommenterede og deltog. Super fine indsigter, vi ikke lige kunne få i den analoge skole. For at rammesætte undervisningen opfandt vi begreber som ”Henriks Hjørne” og ”Nørdehjørnet”. Hver dag bidrog med nye erkendelser. Og vi kan sagtens arbejde med relationer digitalt. Den sædvanlige klassedynamik blev opløst, det var ikke længere de samme elever, der var problemløserne, hjælperne osv. Jeg vil aldrig mere bede eleverne om at være stille – jeg vil sige MUTE fra nu af. Sidste fredag inden påskeferien skal vi tegne påskeæg i GeoGebra, dele dem på en Padlet og kommentere på hinandens digitale påskeæg og skrive et lille gækkedigt. Og slutte af med at sige god og velfortjent påskeferie til hinanden.

Nu går vi snart på påskeferie i total uvidenhed. Hvornår skal vi i ”rigtig” skole igen? Hvordan åbner man en larmende skole stille og roligt? Hvem starter først? Hvilke hensyn skal der tages? Har vi håndvaske nok? Virkeligt underligt.

Coronaen er en katastrofe, men den førte også noget godt med sig her i første omgang. Folkeskolen trådte på flere måder ind i den digitale tidsalder. Fællesskabet fra lærerværelserne blev ført med rundt på de private matrikler. Der blev skabt undervisning med de forhåndenværende muligheder. Vi lyttede til hinanden og lærte. Der er stadig meget at lære, men vi gjorde det.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.036 andre er allerede tilmeldt