Blog
1   26

Gode tips til virtuel trækning i idrætsfaget

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I dag har vores to 9. klasser trukket indholdsområder til en evt. idrætsprøve til sommer. Ved hjælp af god struktur lykkedes det uden problemer at få hele seancen fuldført online. Her er et par gode idéer fra oplevelsen i dag.

Foto: Privat/Trine Hemmer-Hansen

 

Heldigvis havde vi nået at tale med vores elever om ønsker til idrætsgrupper inden nødundervisningen bragte os langt fra hinanden rent fysisk. Så i dag var 10 idrætsgrupper fordelt på to klasser, klar til den første virtuelle trækning i mit 16-årige lange lærerliv.

Rent praktisk havde vi sendt tidsplan og link til vores elever dagen før, og her på selve dagen ’dumpede’ grupperne på skift ind i den virtuelle verden med intervaller af 5 minutter. Herinde i cyberspace (via GoogleMeet) mødte de skolens leder og deres to idrætslærere. Eleverne havde på forhånd aftalt, hvem der skulle vælge fra hvilke puljer, så på den måde gik lodtrækningen hurtigt. Jeg vippede min computerskærm ned, så sedlerne på bordet kunne ses, og på den måde kunne de kommunikere, hvorvidt de vil have 1., 2. eller 3. seddel. Jeg stod altså for selve lodtrækningen, og min teammakker skrev det ned, som eleverne trak.

Artiklen fortsætter under banneret

Oplevelsen var god i dag. Vi havde en enkelt gruppe, hvor to ud af fire elever ikke kom på til tiden, men så ’trak’ de andre fra gruppen bare.

 

Hvad kan der ske efter lodtrækningen?

”Men hvad kan vi så lave nu, når vi ikke kan mødes rigtigt”, sagde en elev til mig på et GoogleMeet mødet i sidste uge, da jeg fortalte om lodtrækningen.

Her er hvad jeg forslog dem:

  • Opret et dokument på google drev til hele gruppen, hvor I starter med at brainstorme over jeres trukne indholdsområder – hvor er jeres kompetencer i gruppen?
  • Tænk over et tema, som skal være den røde tråd i jeres praksis. Vi opgiver tre i klassen (idræt og køn, idræt og samarbejde og idræt og kultur), men I må jo gerne finde på et selv.
  • Hvilken idrætsfaglig viden har vi været omkring under de forskellige indholdsområder – husk at tekstopgivelserne på de 15-20 sider skal gives til eleverne, inden de trækker (eller sendes online)
  • Er der tid/overskud kan der jo påbegyndes koreografi til f.eks. dans/udtryk.

Fortsætter nødundervisningen efter påsken kan der laves virtuel vejledning med hver gruppe, men det må tiden vise, om vi får brug for.

 

EMU har også beskrevet nogle gode idéer – se link her:

emu.dk/grundskole/gode-rad-til-undervisning-hjemmefra-i-forbindelse-med-covid-19/prover/vejledning-til-0?fbclid=IwAR3T5dE5cuFcrVjfJP4_HR_edGiaL867fVIrreFBKCvaGIaF8uijR7G5J-A


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.056 andre er allerede tilmeldt