Skolelederformand: Vi er meget langt fra at have konkrete planer for genåbning af skolerne

Undervisningsministeren, KL og Skolelederforeningen har holdt virtuelt møde for at diskutere genåbning af skolerne. Men det var dilemmaer, ikke løsninger, de drøftede, understreger Skolelederforeningens formand.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Man kan slet ikke tale om konkrete planer for en genåbning af skolerne på nuværende tidspunkt", siger Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen. Han mødtes i går virtuelt med undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal for at tale om, hvad der skal til, før skolerne kan åbne igen. Selv vurderer han, at det tidligst kan ske en uge efter påske, og der skal træffes nogle svære politiske valg først.

Når skolerne skal åbne igen: Fyldte klasser er smittereder

"Det er klart, at morgensang og morgensamling er udelukket til at begynde med", siger han.

"Men derudover er der mange ting, der skal tages stilling til, og hver ting har konsekvenser for noget andet. Hvis vi for eksempel skal undervise elever i to hold, ét om formiddagen og et andet om eftermiddagen, så skal vi at have rengøring på skolen to gange om dagen. Så skal der findes en løsning på det. Det vil også kunne blive et problem nogle steder, at busdriften er tilpasset elevernes normale mødetider klokken otte om morgen og så fri omkring klokken 14-15 stykker. Så det skal man også tage højde for".

Stor forskel på skolers muligheder

Trængsel i klasselokaler var også noget af det, der blev talt om på mødet.

"Der er jo enorm forskel på skolers indretning", siger Claus Hjortdal.

"På den skole. hvor jeg var skoleleder i sin tid, var der masser af plads i lokalerne, der kunne man godt indrette sig med afstand imellem eleverne, hvis klassen blev delt i to. Andre skoler, for eksempel Østre Farimagsgade Skole, som jeg tilfældigvis kender godt, jamen det er en gammel skole med små lokaler, og alle elever bruger de samme to trappeskakter. De har 28 elever i hver klasse, og selv om man delte dem op, ville de stadig skulle fordeles i to rum for ikke at sidde for tæt. Det er alle den slags dilemmaer, man skal tage stilling til før man overhovedet kan lægge en plan for genåbningen. Det er meget lettere at lukke hele skolesystemet ned end det er at åbne det op igen. En genåbning bliver nødt til at foregå gradvist".

Skoleleder fra landets første corona-ramte skole fandt støtte i myndighedernes anbefalinger

 

Powered by Labrador CMS