Blog
0   4

I disse for vort land så urolige tider

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

En let opgave til historie og dansk- Du får lige en opgave, som jeg gav min 7. klasse i sidste uge. Den er overskuelig, og fungerer godt til fjernundervisning. Desuden er den tværfaglig med dansk.

80- året for besættelsen af Danmark er ganske nært forestående. Da den rammer skærtorsdag, er vi uagtet af corona ikke på arbejde, så man kan markere dagen med sine historieklasser.

Jeg sendte nedenstående dokumentar om 9. april, 1940 til eleverne via MinUddannelse. 

Opgaven bestod i, at eleverne først skulle se dokumentaren og notere sig de øjenvidendeberetninger, de fik fortalt af folk som Klaus Rifbjerg, Lise Nørgaard og modstandsmanden Gunnar Dyrberg. Alle mennesker, som var der, og med mismod og afmagt så til, mens de tyske fly fløj over de danske byer og smed de nok så famøse Oprob- sedler ned over gaderne.

Der skulle særligt lægges vægt på sanseindtrykkene, for efterfølgende skulle eleverne skrive et dagbogsnotat, hvor de var til stede om morgenen de. 9. april og selv blev vækket af larmen fra de tyske maskiner. De måtte gerne stjæle udtryk og betragtninger fra filmen, og det kom der nogle rigtig interessante dagbøger ud af. Nogle havde tilmed forsøgt at ramme et sprog, der kunne være ældre dansk. Det blev understreget i opgaven, at sproget skulle være sanseligt, indlevende og beskrivende.

Artiklen fortsætter under banneret

Målene for opgaven er følgende:

- Jeg kan sætte mig ind i en historisk kontekst.

- Jeg kan skrive en dagbog, hvor jeg anvender konkret viden fra 9. april.

Selvfølgelig fik jeg det obligatoriske spørgsmål om, hvor lange dagbogsnotaterne skulle være, og de fleste ramte mellem ½- 1 side. 

På nuværende tidspunkt står påsken for døren, men opgaven vil også fungere på den anden side af ferien.

Noget fungerer stadig. Hold fast i det.

Der er allerede sagt og skrevet meget om den digitale undervisning hjemmefra. Det er langt fra alt, der fungerer optimalt, og frustrationerne over lange ventetider har ikke uden grund fyldt meget. Jeg synes dog også, at der er ting, der fungerer rigtig fint. Vi kan ikke genskabe en undervisning, som den vi kan tilbyde i klasseværelset. Det er der adskillige årsager til, som det ikke ligger inden for rammerne af dette indlæg at redegøre for. Vi kender dem godt. Formålet med indlægget er i stedet at pege på noget, der rent faktisk fungerer under de forhold, vi er underlagt, og som vi kan være underlagt et stykke tid endnu. Dem kan det nok godt betale sig at lægge fokus på midt i kaos.

Rigtig god 1. april derude. Nu er det forår.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.397 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.269 andre er allerede tilmeldt