Blog
0   10

Nødundervisning i de kreative fag

Abonner på nyt om Folkeskolens madkundskabsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I disse dage, ser vi, hvor forskelligt vi griber nødundervisningen an.

Skal der være det normale skoleskema, med alle fag, ligesom vi plejer? Skal der være ugeopgaver? Skal der lægges opgaver ud til eleverne hver dag, og hvilke? Slaveopgaver eller nye kreative opgaver? Skal vi holde os til dansk, matematik og sprogfag? Skal vi være on-line med eleverne hver dag, eller én gang om ugen? Hvor tit skal vi ringe eller sms-se til forældrene? Skal vi cykle rundt til eleverne og vinke til dem, eller køre rundt i bilen med et skilt, hvor der står: ”Jeg savner dig”, for at bevare relationen.

Heldigvis har vi metodefrihed i folkeskolen. Det, der er rigtigt for den ene, er helt forkert for den anden.

Jeg har tre ting, som jeg gerne vil have, mine elevere laver i madkundskab, natur og teknologi og håndværk og design:

De skal lave noget mad, bager brød eller kager. Efter mit første on-line møde med eleverne kan jeg høre, at det gør de fleste. Nogle har fået en fast maddag, der er blevet bagt pølsehorn, kogt jordbærgrød og lavet snobrød, bagt cookies og lavet mad med Micki på Goccok, mange hygger sig med mor eller far i køkkenet.

Artiklen fortsætter under banneret

De skal komme ud gerne i naturen. Ud kommer de alle. Der bliver hoppet i trampolin, cyklet, øvet med fodbolden eller reddet dobbelt så meget som vanlig. Flere af dem går tur hver dag enten sammen med forældrene eller de bedsteforældre, som har modet til at være udenfor sammen med børnebørnene.

De skal bruge deres hænder og være kreative. Det er den mindste gruppe. En af pigerne folder balloner af papir som bliver brugt til lamper. En anden pige har bygget fuglehotel sammen med sin far. Hotellet hænger nu på legehuset, mens bygherrerne spændt venter på logerende. Drengene bruger deres hænder, når de spiller på deres computer, men det tæller ikke helt i min verden.

Nødundervisning i de tre fag bliver kun nødundervisning. Det er samspillet, erfaringsudvekslingen, hjælpsomheden og de gode idéer, der giver undervisning og læring. Vi kan give eleverne små overskuelige opgaver og være glade, hvis de i øjeblikket har overskuet til at være med.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
744 andre er allerede tilmeldt