Blog
0   6

Je suis Palle. Bilag 2

Abonner på nyt om Jens Raahauge i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der er dukket et par mail op, hvori jeg bliver bedt om at være lidt mere konkret omkring arbejde med Palle alene i verden. Så her er et bilag opslag 16 - om at overtræde loven.

Græsset må ikke betrædes, står der på skiltet. Og Palle går i -42 kæk, fløjtende hen over plænen, mens han udstråler glæde og stolthed over at overtræde loven, men han i -74 luder af sted hulbrystet og nærmest apatisk, mens han som den ubevidste lovovertræder signalerer noget, der kunne minde om livslede.

Vi ser en udvikling fra kontrol og grænser til frihed og ophævelse af grænserne - med den provokerende kommentar fra Arne Ungermann, at denne udvikling truer med at tage livsgnisten fra børnene; dette er en kommentar til det, man på den tid omtalte som "den nye børnekarakter", Hvis man lader eleverne illustrerer situationen anno 2020 bliver udviklingen endnu tydeligere. 

Ja, det er faktisk det fx børne- og livskloge Per Schultz  Jørgensen skriver bog efter bog om.

Arne Ungermann understreger sin pointe ved at ændre Palles vandreretning fra i -42 med til i -74 mod læseretningen. Derved får vi som bieffekt gjort det tydeligt, hvilke sammenhænge der kan være mellem læseretning og betydning i figurative billeder.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er en ekstra provokation for nogle af læserne, at den Palle, som de i nogen grad kan se sig selv i, ham med cowboybukserne, er den skvattede, men den livsglade er et virkeligt fejlskud: korte bukser og slips. Et af børnene i klassen udbrød, at "hvis han gik i vores klasse, så skulle han ikke med til min fødselsdag". Og det gav så anledning til en helt anden snak.

Bag samtalen om disse billeder gennem sig et spørgsmål om kreativitet, som jo dybest set handler om at overskride det kendtes grænser. Men hvis man ikke kender grænser, bliver man grænsesøgende uden at finde - og så ligger destruktiviteten lige for. 

Illustrationerne har jeg hentet fra Billedbogens Univers, som jeg fik udgivet på forlaget Ibis (1987/1994). Forløbet har jeg skrevet om flere steder, bl.a. i Anne Mørch-Hansen (red): Billedbøger & Børns billeder. Høst & søn (2000). 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.234 andre er allerede tilmeldt