Folkeskolens leder:

Tid til forandring

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»De knoklede simpelthen løs for at gøre det her vigtigt for børn. Det var det, der var så fantastisk at se at der var det store engagement i at gøre skolen til et vigtigt sted for børn«. Sådan fortalte Pernille Hviid i sidste uge til Folkeskolen. Som ph.d.-stipendiat har hun i tre år fulgt syv klasser og deres lærere. Hun er fuld af beundring og overrasket. »Det bliver der ikke skrevet så meget om, heller ikke i forskningen«, siger hun og fortsætter så: »Men de mest engagerede lærere var nødt til at have mest is i maven. Det er ikke rimeligt, vel?«

På de dialogmøder, formændene for KL og Danmarks Lærerforening holder sammen, viser KL-formanden, Ejgil Ras­mussen, igen og igen, at han forstår, hvor vigtigt det er for undervisningen, at lærerne er engagerede. Engagementet er afgørende for, at både det faglige og det sociale virker.

Derfor er udfordringen at skabe de ydre rammer, der skal til, for at lærerne kan arbejde engageret og med kvalitet, og muligheden er der nu. Hvis DLFs kongres i oktober følger indstillingen fra foreningens hovedstyrelse, kan Anders Bondo Christensen nemlig sætte sig sammen med Ejgil Rasmussen og udarbejde en ny arbejdstidsaftale. En aftale, som vil give lederne mulighed for at være pædagogiske ledere og udviklingsledere. Og lærerne kan få frihed til selv at disponere over tiden, så de kan arbejde professionelt. På alle skoler og i alle kommuner. Kommunernes modydelse må så være, at de garanterer lærerne, at de ikke hele tiden får nye ekstraopgaver læsset oveni, uden at resurserne følger med.

Mange lærere er engagerede. Men de arbejder på trods. På trods af bureaukrati, overbelastning og utryghed. De knokler. På trods af en arbejdstidsaftale, som nogle steder sætter både kvalitet og rimelighed ud af kraft.

Nu er det tid til forandring. KLs og Danmarks Lærerforenings formænd kan indgå en ny, bedre aftale. Hvis de får opbakning i begge lejre.

-th

Læs side 16-17 og læs hovedstyrelsens forslag på www.folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS