Debat

Opmuntring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste nummer af Folkeskolen bliver jeg i lederen beskyldt for at give landets lærere prædikatet »gammeldags og umoderne«. Årsagen til lederskribentens udfald er indledningen i mit oplæg til Sorø-mødet.

Mødet handlede i år om viden, vækst og velfærd, og om hvordan uddannelsesinstitutionerne kan udfylde rollen som regionale videncentre, og i de allerførste linjer i indledningen skriver jeg, at »danske uddannelsesinstitutioner spiller en stadig vigtigere rolle i arbejdet med at skabe regional vækst og velfærd. Hvor institutionerne for bare ti år siden primært kunne koncentrere sig om at give børn og unge den bedst mulige uddannelse, så stiller lokalsamfundet i dag større krav til de lokale uddannelsesinstitutioner«.

For at berolige lederskribenten vil jeg slå fast, at rollen som videncenter, der i samspil med offentlige og private virksomheder bidrager til videnbaseret vækst og velfærd, retter sig mod alle institutioner i uddannelsessektoren efter grundskole og alment gymnasieniveau det fremgår også af mit oplæg. Landets folkeskoler indgår altså ikke i denne videncenter-strategi.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men derfor er det da korrekt, at folkeskoler sammen med gymnasier i stadig højere grad indgår i et tæt samspil med det omgivende samfund, og at der bliver stillet større krav til dem hvad angår faglighed og kvalitet. Udgangspunktet er, at uddannelse og viden er vejen til øget vækst og velfærd derfor er kravet eller forventningerne til hele uddannelsessystemet, at det skal uddanne unge, der er fagligt stærke, omstillingsparate, videbegærlige, har gåpåmod og kan begå sig på både det danske og det internationale arbejdsmarked. Og dette krav er ikke mindst rettet mod grundskoleniveauet, der jo læg­ger grunden for den videre uddannelse.

Med en sådan udmelding er jeg ikke ude på at kalde lærerne hverken gammeldags eller umoderne, og jeg er heller ikke ude på at nedmuntre hele skolefolket, som jeg også bliver beskyldt for i lederen. Tværtimod vil jeg gerne opmuntre ved endnu en gang at understrege, at lærerne varetager en umådelig stor opgave, og at de gør det godt.

Powered by Labrador CMS