Hos familien på Amager savner børnene deres klassekammerater, men det skal nok gå, mener deres mor Cilla Westergaard – og bliver de rastløse, sender hun dem ud i haven.

Forældre: »Lærere står med vanskelig opgave – og vi støtter op«

De fleste danske børnefamilier er samlet i hjemmene under coronaepidemien. Det skaber udfordringer, men forældrene vil gøre, hvad de kan for at hjælpe lærerne, lyder meldingen fra Skole og Forældre og en mor til to.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske børnefamilier har for tiden rig mulighed for at blive endnu klogere på hinanden, når mange timer skal bruges på (skole)arbejde og samvær i samme rum.

Indtil videre har forældrene reageret flot på skolernes lukning og nødundervisningen, som lærerne tilbyder under coronaepidemien, lyder meldingen fra landsformand i organisationen Skole og Forældre Rasmus Edelberg.

Men det er ikke lige nemt for alle forældre at »agere« hjælpelærere. Hos Skole og Forældre får de hovedsageligt to typer meldinger fra forældrene i disse dage.

»Den ene er, at mange forældre griber situationen og støtter op om undervisningen. De forsøger at skabe gode rammer for at skabe en god hverdag og rutiner. Der er selvfølgelig også forældre, der føler sig pressede og sårbare over at skulle arbejde dobbelt. De skal både passe eget arbejde og støtte deres børn med lektiehjælp«, siger Rasmus Edelberg.

Derfor har foreningen også følt anledning til at påpege, at ambitionerne for nødundervisningen er nødt til at være på et realistisk niveau. Man kan ikke forvente, at kvaliteten af undervisningen bliver den samme, som når børnene er i skole og undervises af lærere. Ligesom man heller ikke skal tro, at børn kan sidde seks timer derhjemme og løse opgaver nonstop.

»Det er vigtigt at gøre tingene bæredygtige i de her tider, så vi minimerer belastningen af familierne og lærerne«, siger forældreforeningens formand.

Mor til to: »Børnene har forskellige behov«

Cilla Westergaard er mor til Alexander og Katja, der går i henholdsvis 5. og 9. klasse. Hun er børnebibliotekar på Hvidovre Bibliotek og tidligere lærer på Skolen på Nyelandsvej på Frederiksberg. Hele familien, der er bosat i et hus med en lille have på Amager, er hjemme for tiden.

Der er forskellige behov for støtte hos børnene, fortæller hun. Den store datter Katja klarer sig selv, mens behovet for støtte hos lillebror Alexander er anderledes.

»For ham er det ret svært at motivere sig og at være disciplineret. Han er ikke vant til selv at skulle begynde på en opgave uden hjælp fra andre. Det kræver meget opmærksomhed. Og så opstår konflikten mellem, at jeg og min mand selv har arbejde, men at vi også gerne vil hjælpe Alexander med skolearbejdet«, siger Cilla Westergaard.

Situationerne i hjemmet bliver blandt andet udfordret, når teknikken driller, som den gjorde de første dage med nedbrud og overbelastning på Aula, læringsplatforme og sites med læremidler.

»Det er selvfølgelig ærgerligt, for så står de i kø som nummer 8.000. Det er værre end Skat«, griner hun.

Forlag forudser mere fjernundervisning 

Dyb respekt for lærerne

Med sin fortid som lærer kan Cilla Westergaard sætte sig ind i den situation, som landets lærere befinder sig i:

»Lærerne står med en rigtig svær opgave. Men jeg er glad for, at en af lærerne pointerer, at hun retter opgaverne, som eleverne afleverer. Det er vigtigt, at der sker noget i den anden ende. Kontakten mellem læreren og eleven er nødvendig«.

Samtidig er hun klar over, at lærerne heller ikke har været forberedt på det utænkelige scenarie: »Lærerne skal genopfinde sig selv, og det er selvfølgelig vanskeligt. Mange af dem har jo egne børn, de også skal passe«, siger hun.

I skrivende stund holder skolerne lukket til 30. marts. Det betyder, at der skal bruges meget mere tid sammen i de danske hjem med nødundervisning og hjemmearbejde. Om det bliver lettere eller sværere for forældrene, er svært at svare entydigt på, mener Rasmus Edelberg fra Skole og Forældre.

»Det bliver sværere, når presset stiger. Der vil måske komme et psykologisk pres, når børnene ikke ser deres venner. Samtidig vil man også lære af situationen. Man vil udvikle på de gode rutiner, og jeg er sikker på, at forældre vil tilpasse sig«, siger han.