Folkeskolens leder:

Det digitale fællesskab

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er tomt og stille. I skrivende stund er skolerne lukket, og der er ikke noget, der tyder på, at de åbner lige foreløbig. Det er surrealistisk. Samfundet mangler den livsnerve, hvor de kommende generationer lever, dannes og uddannes.

Fællesskabet er aldrig vigtigere end i krisetider. Og samtidig giver det netop problemer, hvis vi står tæt sammen, så lige nu er fællesskab nødt til at være digitalt. Det budskab har lærerne - eksperter i fællesskab - i den grad taget til sig.

En lærer på en skole i Holbæk har for eksempel indspillet morgensange, som eleverne får frigivet hver dag klokken 7.45. Forældrene fortæller, hvordan eleverne sidder derhjemme og synger med. Og de andre lærere og elever har også glæde af den traditionelle fælles start, som ligner hverdagen.

Holbæk-skole: "Hvis vi holder fast i morgensang, så er noget, som det plejer" 

Lærernes kreativitet og organisationstalent kommer til sin ret i krisetider. For hvis der er noget, de danske folkeskolelærere har til fælles, er det kærlighed til eleverne, en frodig fantasi og et blik på, hvordan det hele kan organiseres, uanset om det er online eller IRL. Det er dejligt at iagttage.

Der er problemer, naturligvis. Men som redaktør på dette medie bliver man varm om hjertet, når man ser hele skoleverdenen - inklusive kommunerne - lægge ævl og kævl til side og kaste sig ud i opgaven med at få gennemført så meget undervisning som muligt.

Skolehverdagen bliver holdt i gang. Lærere hjælper hinanden med at finde digitale opgaver. Folkeskolens faglige rådgivere deler ud af gode råd og tips. Og forlagene, som normalt sælger deres undervisningsmateriale, stiller det gratis til rådighed.

At bevare normaliteten så godt som muligt er vigtigt i krisetider. Til gengæld må vi også erkende, at man ikke kan nå lige så meget derhjemme som i skolen, og at den undervisning, som bobler og opstår i det analoge liv i en klasse, ikke kan overføres til den digitale verden.

Der er også tidsmæssige udfordringer. Mange lærere har deres egne børn hjemme, og der er en uendelighed af it-problemer og ingen printere. Elevernes forældre skal også klare jobbet hjemmefra, med hvad det medfører af tekniske og organisatoriske udfordringer, og har ikke ret meget tid til at hjælpe eleverne. Så det er vigtigt at finde et passende niveau, så alle kan være der.

Folkeskolener vi stolte over at være en del af fællesskabet og stille et sted til rådighed, hvor vi efter bedste evne forsøger at skabe mulighed for vidensdeling og for at fortælle historierne om, hvordan det går rundtomkring. Vi prøver også så godt som muligt at besvare de mange spørgsmål, som dukker op hele tiden. At der er behov for det, kan vi se på besøgstallet på folkeskolen.dk, som er mangedoblet under coronakrisen.

Antallet af læsere på folkeskolen.dk eksploderer

Vi har alle brug for at følge med i, hvad der sker. Men husk også en tur i den friske luft, hvis det stadig er tilladt. Det er trods alt ved at blive forår.