Corona
0   6

Nødberedskabet består af 11 lærere – med reserver

»Allerede i skolegården var det underligt. Der var ingen børn, og jeg var den eneste, der gik ind på skolen«, fortæller Frederik Buch Petersen, der er lærer på Skolen på Grundtvigsvej i Frederiksberg Kommune. Så mødte han et par børn, der var på vej hjem igen, fordi »der var ingen i klassen« – som de sagde på vej ud.

Nødberedskabet på skolen er sammensat af ledelsen og består af 11 lærere. Nogle skal være reserver, hvis andre bliver syge. Kriterierne for valg af lærere til nødberedskabet er, at de bor tæt på, ikke har familie, ikke er kritisk syge eller gravide. Og så har nogle lærere selv meldt sig.

Frederik Buch Petersen blev uddannet lærer for to år siden og har arbejdet på Skolen på Grundtvigsvej siden. Han underviser i engelsk, idræt, svømning og dansk. Han mødte op de to første dage i nødberedskabet, hvor de var fire lærere om fem børn. I slutningen af den første reelle hjemmearbejdsuge stod Frederik Buch Petersen igen for nødpasningen - der var kun to børn på skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

UNDER ÉN PROCENT ER I NØDPASNING

Meget få forældre har brug for nødpasning i skolen. Det viser en rundspørge til landets kommuner. På skoleområdet er det under en procent af børnene i 0.-3. klasse, der i den første uge af coronanedlukningen har benyttet sig af skolernes nødpasning. Tallet kan også dække over lidt ældre børn fra særligt udsatte familier eller ældre børn, hvis forældre har afsøgt alle andre muligheder for alternativ pasning, oplyser KL.

»Det er så underligt. Første dag ventede vi sammen i køkkenet på, at der skulle komme flere. Da der ikke kom flere, satte vi eleverne i gang med matematik. De var fra 3., 4. og 5. klasse. Bagefter havde vi alternativ engelsk med mig som lærer. Vi talte sammen på engelsk om hverdagsting«, siger Frederik Buch Petersen og fortæller, at børnene hygger sig og er glade. De skrev deres eget skema op på tavlen. Dagen sluttede med en film.

Frederik Buch Petersen skal foruden at være i nødberedskabet også sørge for fjernundervisning til sine engelskelever.

»Jeg har lagt en engelskopgave ud til mine elever. Halvdelen har løst den. Der er også en ekstra opgave, men vi hører jo fra forældre, at børnene bliver presset. At der er mange opgaver, så jeg venter lidt. Men jeg laver gerne nogle flere opgaver. Eleverne skal arbejde i dansk, engelsk og matematik, og så skal de skrive dagbog hver dag«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ