Debat

Idé til dansklærernes hjemmeundervisning

Forslag til undervisning i Corona, så eleverne måske bedre forstår alvoren i alle advarslerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg sad forleden og så udsendelsen i TV om Den spanske syge. Hvor er der dog mange ting, der er sammenlignelige fra dengang for bare 100 år siden. Skolerne lukkede, man isolerede folk, man aflyste sammenkomster osv. osv. – alligevel døde mellem 15 og 17.000 her hjemme i Danmark.

Mange ting er anderledes i dag. Vi er mere på forkant, lægevidenskaben har bl.a. fået elektroniske mikroskoper og kan dermed iagttage virus, hvad man ikke kunne i 1918. Først i 2005 fandt man i øvrigt vaccinen mod Den spanske syge. Det er tankevækkende.

I dag læste jeg så, at nogle unge mennesker trodsede forbuddet mod at samles mere end 10 personer, og jeg tror såmænd ikke, at det bare er ulydighed eller oprør, men det bunder nok i en form for uvidenhed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For at få endnu flere til at forstå alvoren i Corona faren, skal mit forslag til f.eks. dansklærerne være:

Som en idé til hjemmeundervisningen, kan det måske være en idé at lade eleverne se udsendelsen på YouTube, der hedder ”Pandemier i fortiden, nutiden og fremtiden” og er fra Videnskabernes Selskab med professor Lone Simonsen som foredragsholder https://youtu.be/3KE-_hL7tsw. Filmen tar 50 minutter og supplerede man gennemgangen med en række spændende spørgsmål og evt. afsluttende med 10 forslag fra eleven om, hvad han/hun som tænkt regering vil indføre af påbud.

Bedst ville det være, om udsendelsen fra TV om Den spanske syge kunne overføres til YouTube, men her ved jeg ikke, hvor man skal henvende sig for at få det gjort. Ovennævnte udsendelse er imidlertid også fremragende til at illustrere, hvor alvorlig en situation, vi står i.

I princippet behøver ikke alle dansklærere udfærdige de spørgsmål, der kan stilles. Det er tilstrækkeligt, dersom en enkelt lærer laver arbejdet for alle sine kolleger. Jeg ved heller ikke, hvordan det skal formidles ud til alle (måske i Folkeskolen).

Nu er ideen formuleret, og hertil rækker mine evner.

Mange hilsener

Jørn Lorenzen – pensionist og isoleret i mit eget hjem, da badminton, skak, koncerter, vennebesøg og alt er aflyst.

Powered by Labrador CMS