Folkeskolens leder:

Varmt efterår

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

¨Hvis man husker på sin egen skoletid, så var det altså rart at have skolekammerater. Det med at gå alene i skole, det er kun forbeholdt kongelige, og det har ikke altid været en succes.

¨Jeg tror godt, at der bare i nogen af klasserne kan være flere. Man kunne sige: Iiiih, hvor er det dejligt, at der er flere kammerater.

Finansminister Thor Pedersen, Venstre

Varmt efterår, iskold vinter og kraftige nedskæringer på udsatte steder. Så kort kan den skolepolitiske vejrudsigt opsummeres efter de sidste dages meldinger fra KL og regeringen.

I sidste uge blev finansministeren og KL enige om de økonomiske rammer for næste års kommunale budgetter, og onsdag offentliggjorde KL et debatoplæg med krav til en ny arbejdstidsaftale for læ­re­re. Der er ikke meget at glæde sig over nogen af stederne. Økonomiaftalen er underligt nok godkendt af en samlet bestyrelse i KL. Underligt, fordi den gør det skæve Danmark endnu mere skævt; fattige kommuner på Lolland-Falster og Sydsjælland og i yderområder i Jylland og på Fyn vil få endnu sværere ved at opretholde et anstændigt kvalitetsniveau. Og de indledende citater fra Berlingske Tidende og Jyllands-Posten viser, at statens kassemester affejer seriøse indvendinger med en gang arrogant udenomssnak. Stik mod folkeskolelovens ånd og bogstav skal der nu foregå en øget »anvendelse af fleksibel holddannelse på tværs af klasser og klassetrin«. Ifølge lovens paragraf 25 kræves der ellers både praktiske og pædagogiske begrundelser for at danne hold, og de kan ikke dannes på forhånd for et helt skoleår ad gangen; men i fremtiden skal pædagogiske argumenter altså også på det område kunne overtrumfes af økonomiske krav.

Samtidig vil to de parter »øge rummeligheden i almenundervisningen og derved reducere behovet for særlige undervisningstilbud«, og de bebuder en »skærpelse« af den politiske styring af specialundervisningen. De er enige om, at der er behov for en større viden om effekten af specialundervisningen, derfor lover regeringen at arbejde for at sætte mere forskning i gang på området. Men devisen er altså: Først skæres der ned. Bagefter kan man så finde ud af, hvad det hele var værd!

Og som om det ikke skulle være nok, sender KL skolen på ferie med et strammer-oplæg om lærernes arbejdstid. Hvis man læser det meget positivt, kan man lægge vægt på, at der flere steder står, at det er vigtigt at vise lærerne tillid. Men det kan ikke skjule, at KL samtidig vil have lærerne til at være på skolen 37 timer om ugen, og arbejdsåret på skolen skal forlænges til 229 dage.

DLFs formand, Anders Bondo Christensen, og KLs, Ejgil W. Ras­mus­sen, skal arbejde meget hårdt i efteråret, og de skal være meget kreative for at kunne blive enige om en ­arbejdstidsaftale, der kan stemmes hjem til jul.

-th

Se netnyhederne og læs side 9 og 15.