Debat

Fjernundervisning - Fedt! En spændende udfordring.

Det er langtid sin jeg har oplevet sådan en didaktisk udfordring som denne, men efter 9 lektioner tror jeg det er på tide at dele lidt ud!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag sad jeg med 23 elever i 8. klasse og gennemgik hvordan man danner trekanter i GeoGebra. 

Et emne, der er svært at undgå, og et emne, der er rart at føle, at eleverne kan. 

Men hej! Du kan da ikke sidde med 23 elever?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jo, det kan jeg. Ved hjælp af Discord. 

Torsdag fik vi beskeden som så mange andre: "Gå hjem, skolen lukker. Vi har nødpasning og fjernundervisning". 

Øh okay, hvad er det der fjernundervisning egentlig? 

Er det opgaver på Matematikfessor? Er det at være aktiv på aula til at besvare spørgsmål? Er det youtube videoer? 

Ja og så alligevel slet ikke.  Fjernundervisning er vel i sin enkelthed undervisning, der forgår på afstand, hvor lærerne formidler og eleverne lytter og er deltagende i undervisningen. I hvert fald hvis det skal være kvalificeret undervisning.

Derfor måtte vi tænke ud af boksen.  Vi oprettede en Discord server, lavede 9 rum og opkaldte dem efter vores klasser; 7.a, 7.b osv. 

I hvert af disse rum - lad os kalde dem klasserum - oprettede vi faglokaler; matematik, dansk osv. 

Derefter oprettede vi 10 roller; læreren, 7.a elev, 7.b elev osv.  Så smed vi en invitation til eleverne om, at det var det forum, undervisningen foregik i, samt en introduktionsvideo til hvordan man tilgår Discord. 

Mandag morgen startede undervisningen kl. 9.30. Det var min kollega, der lagde for med navneopråb og 24/25 elever var mødt ind i 7 klasse.  Hun noterede den ene elev, der manglede, så vi kunne meddele det til forældrene (lige som man normalt gør, når de ikke møder op). 

Undervisningen tog 30 minutter. Det foregik således at vi talte, og læreren streamede sin skærm(1 klik og eleverne kan se din skærm ), så eleverne kunne se hvad læreren så og hørte på sin skærm ( Tavle). 

Mandag var fyldt med ting der skulle på plads i vores nye undervisningslokaler, alle regler skulle lige nævnes igen. Vi er stille når underviseren snakker osv( eller er der en dejlig knap til at gør eleven stille .. gud hvor er den i hverdagen?!)

Tirsdag, nu er der faldet en ro på eleverne, de har cirka 2,5 timer undervisning om dagen og resten af tiden arbejder med de opgaver der har været gennemgået og forklaret, samt tilbringer tid med deres familie. Nu er mor endelig mor igen og ikke støttelærer / underviser men får sin rolle tilbage.

 Lærerne sidder i deres faglokaler og venter på en elev dropper ind og spørger ind til en opgave, hvilket de gør tit og er gode til (stakkels forældre der sidder med den der hjemme). 

MEN LASSE! DISCORD ER IT OG FARLIGT OG SVÆRT OG OG  nej.  Discord er udviklet til gamer og børn, dens interface er faktisk utrolig enkelt og simpelt. 

Hvorfor discord? 

  • Du skal ikke hente et program. 
  • Du skal ikke lave en bruger. 
  • Du sender et link til eleven og de har nu forbundet med dit rum. 
  • Der er ikke fremmede der kan kontakte dig eller dine elever. 
  • Der er ingen aldersgrænsning da der ikke er nogen personlige oplysningen. 
  • I Samarbejde med google classroom så har du faktisk alt.

Her ses mandag morgen kl. 9.30 i 7 klasse.  Vil du vide mere eller selv lærer eller bare opleve det så se mit indlæg i Lærer til Lærer, hvor der er en åben invitation til jer alle.  God 2 uger med udfordrende didaktik !