Debat

Handlekraft & Egen-Ansvar - lært i Folkeskolen ...

hvordan ser det ud, med vores tillærte ansvar og evne til at "løse problemstillinger" og "tænke selvstændigt" i DK? --- Har VI LÆRT DET i/af f.eks. skolen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her, d. 17. marts 2020, oplever DK "stilhed før Corona-epidemi stormen" ...

Der er stille - alle sygehuse er i højeste alarm-beredskab - stort set alt er "lukket ned" ... og "vi venter og hører tallene, i Radio og TV" ...

Og, hvad gør vi så nu?:  Handler vi?  Gør vi os parate?  Tager vi ansvaret på os?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Her på Folkeskolen er mit fokus, hvad vi har lært om SELV AT TAGE ANSVAR I PRAKSIS, SAMT OM AT HANDLE SELVSTÆNDIGT ?

Hvad ser vi, der sker nu ?

- vi ser mennesker, der uagtet fortsætter med at mødes, børn der leger sammen, og generel forvirring.

- vi hører mennesker, der fortvivlede søger efter autoriteter, der kan fortælle dem, hvad de skal gøre.

Har dette forbindelse til opdragelse - den systematisk-institutionelle i skole & institution, og så den private ?

- Hvor meget lærer børn og unge i skolen, at "mærke efter", "tage udgangspunkt i hvad de sanser og mærker" og i hvad "de empatisk mærker er rigtigt (moralsk & etisk)" ?

- Kontra, hvor meget og ofte bliver børn og unge "beordret til / trænet i" at følge "det de SKAL lave, gøre, lave".

- Er endda måden, virkeligheden gribes an på, blevet "sat i system" / "lært af systemet" ?

HVAD SKER DER NU, I f.eks. KRISE-SITUATIONER SOM CORONA-KRISEN ?

- man mangler en lærer, en "der fortæller, hvad "SKAL!-OPGAVEN" er.

- man efterspørger, hvordan opgaven skal løses.

- Jeg ser således ikke mange handle adækvat "udfra hjertet" - og som "mærker efter" ...

- Jeg ser i stedet unge og ældre handle udfra: "Der er ingen lærer, så jeg slår mig løs"... der er...

FRIKVARTER OG FRITID :

- Det ligner altfor meget et frikvarter .... hvor tøjlerne slippes, og kaos bryder ud - eller, hvor man følger ens lyst - hvor man hygger på livet løs - indtil det "igen ringer ind til time" og krav-situationerne igen tager over..

- Og, jeg lytter og hører i medierne og privaten mange fortælle, at de forvirres over de mange (autoriteter), der udtaler forskelligt ... forvirrende... ingen klare retningslinjer, ingen "lærere" der fortæller os "hvad vi skal gøre ift. selve krisen", "hvordan vi skal løse opgaven", "hvilke lektier vi har for!"

- I stedet "kører undervisnings-timerne videre" ... vi får som familier "lektier for" ... skolen fortsætter ufortrødent med at lede os, med "skal-opgaverne"..

HVAD FORVENTER JEG ?

- (Udvikling af) Selvstændighed.

- Men, jeg tror den er "Aflært" ... den kræver jfr. forskerne, "at man er trænet i selv at mærke efter" ... og den "kan aflæres".

- Der er måske i virkeligheden langt imellem den Selvstændige Dansker - personen som i praksis "lynhurtigt mærker hvad der skal gøres, og gør dette" ... pligten og samvittigheden, ser ud til at have overtaget ...

- man venter klogeligt på, at læreren fortæller, hvad man skal gøre - og man klager over, at læreren/lærerne har nogle klare og entydige budskaber ...

KONSEKVENS OG FREMTID :

- I verden omkring os, har der nu længe været gang i en diskussion omkring "fremtidens skole" ...

- og, forskerne er ret enige om, at selvstændighed og problemløsning er essentielle områder at fremme ...

- Ken Robinson har længe været "overset / ignoreret" i DK-skolesystemet - ligesom f.eks. decentraliseret og elev-styret undervisning har været (som har udviklet sig udfra "The Hole in the Wall") ...

- Et måske mere essentielt fakta, end vi indrømmer til daglig, er at vi nok desværre ikke kommer udenom disse fremtids-initiativer ... hvis vi altså vi gøre os håb om at overleve på fremtidens Jord.

- Og, vi må nok samtidig indrømme - gud forbyde det - at vi har lært af konsekvenserne - bl.a. "den resulterende dominerende mennesketype i DK, der i øjeblikket ikke aner hvad den skal stille op, og venter på at læreren skal fortælle hvad de skal gøre, og som hygger sig i den frie leg i det tiltrængte frikvarter med tiltrængt selvbestemmelse".