Hvordan er lyden af smadret glas? Har den en farve? Er det en mørk eller lys lyd? Se flere billeder af lyde ved at klikke på pilene.

Hvordan ser lyden af smadret glas ud?

En dør smækker eller læreren bliver sendt ud i universet og skriger på vejen – hvordan ser det ud, hvis lyden skal formes æstetisk? Det var nogle af opgaverne, eleverne gik i gang med, da de i et samarbejde mellem natur/teknologi og billedkunst skulle forme lyd.

Publiceret
En elev får med en våd finger lyd ud af et glas.
Sådan ser lyden ud, når man kører en våd finger hen ad kanten på et vandglas, mener eleven.
Dette er det æstetiske udtryk af lyden af en dør, der er smækket hårdt
Tegning af skrig før og efter løbetur rundt om skolen
Flere æstetiske beskrivelser af lyd

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aprilfestivalen/Børneteaterfestivalen skulle i år foregå i Holbæk. Tilføejet 19/3: Det er nu endegyldigt meldt ud, at festivalen er udskudt på ubestemt tid, red. En gruppe lærere har i anledning af festivalen været på kursus i Holbæk Kommune for at arbejde med æstetik i flere fag.

Gitte Blach underviser i både natur/teknologi og billedkunst på Jyderup Skole område Skovvejen. I to 4.-klasser, hun normalt kun har i natur/teknologi, har de arbejdet med lyden som æstetisk form. Hvordan ser lyden ud?

Har lyden en farve?

"Jeg har en klasse, der har tendens til at larme en del, så det var oplagt at lave et projekt om lyd i natur/teknologi og billedkunst. Jeg har undervist dem om lydbølger, de har prøvet at have høreapparater på, og vi har forsøgt og eksperimenteret. Eleverne har smadret glas, smækket med en dør og talt om, hvordan det lød. Var det en mørk eller lys lyd? Havde lyden mon en farve? Og de har talt om, hvordan det ville lyde, hvis de sendte mig ud i universet på en rød ballon, som de prikkede hul i. Hvordan ville mit skrig lyde", fortæller Gitte Blach.

I evalueringens og bagklogskabens overvejelser ville hun have optaget lydene, men det fik de ikke gjort i deres forsøg og eksperimenter denne gang.

Eleverne har beskrevet lydene med ord, og så blev de kastet ud i at eksperimentere sig frem og i at registrere deres observationer.

Ikke blot ét resultat

"De var dybt frustrerede i begyndelsen, da de skulle forme deres lyd, men pludselig var de i gang og faktisk i flow. 28 elever var i gang. Også de mere perfektionistisk anlagte elever kom i gang", siger Gitte Blach.

De har arbejdet med projektet i otte lektioner i natur/teknologi.

"Vi havde nogle helt andre samtaler, end vi plejer. De talte om deres følelser, vi talte om, hvad kunst er, og de prøvede at forklare en lyd med et billede. Vi talte om, at der ikke blot er ét resultat. Det er helt sikkert noget, jeg vil bruge igen".

På kurset hos billedkunstlærer Mette Blicher arbejdede lærerne med at male insekter i vandfarve og i tusch. De prøvede pop-up-art med snor og tape, hvor de for eksempel til engelskundervisning og billedkunst kunne arbejde med store monumenter så som London Eye eller Big Ben - i snor og tape.

"Jeg har haft mange små gode samtaler med eleverne. Det har været en ekstra krølle på projektet", fortæller Gitte Blach.

"Vi har fx talt om tyngden af sten, og så fungerer denne form for undervisning godt, fordi eleverne skal eksperimentere. De får bevæget sig, og det betyder, at det bliver lettere at fange de lidt rastløse elever".