Blog
0   10

Online undervisning i en Covid-19 tid 3.0

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der er et godt læringsudbytte, når vi laver film i matematiktimerne. Det kan være en udfordring at optage lyd i et klasseværelse eller en skole, hvor der sjældent er helt ro. Men det er jo ikke noget problem, når skolen er lukket, og eleverne skal lære derhjemme.

For at tilgodese den mundtlige dimension i matematik, kan man lave små film. Eleverne kan lave film om det matematiske emne, de arbejder med. Men de kan også arbejde med problemløsningsopgaver, som de løser og forklarer. Hvis opgaven lægger op til det, kan eleverne anvende konkreter til at argumentere for deres løsning.

Filmene kan optages med en mobiltelefon, og gemmes i den sky skolen bruger. Men de kan også lægges op på klassens blog, og så er det let for eleverne at kommentere og give feedback til hinandens film. Eleverne kan enten lave klip i deres film, eller optage flere gange for at få lavet en god optagelse. En lille film kan også repræsentere noget viden som eleverne kan anvende som repetition, hvis de bare ved, hvor de kan finde filmen igen.

Det bliver først til online undervisning, når eleverne og dig selv interagerer med internettet og kommenterer på hinandens film.

Opgaver

Artiklen fortsætter under banneret

Indskolingen

  • Lav en undersøgelse af et stykke A4  papir. Du kan folde dit papir, måle dit papir osv.
  • Lav en undersøgelse af et stykke kvadratisk papir. Du kan folde dit papir, måle dit papir osv.

Mellemtrin

  • Lav en undersøgelse om vinkler. Du kan folde papir eller gøre noget helt andet. Tænk på. At vinkler ikke er ens. Du kan lave en film med din mobiltelefon eller en stopmotion film med en IPad.
  • Find data om corona-virus hvor det er regnet ud i %, find ud af hvordan de har regnet procenten ud. Lav en lille film, der viser dine data og udregninger.

Udskolingen

  • Find data om Covid-19 smittede og lav en film om dine fund og vurderinger. Du kan f.eks. anvende diagrammer og grafer til at understøtte dine forklaringer
  • Find data om Covid-19, som du mener er misvisende og forklar i din film, hvad der er matematisk galt med de data

Glæd dig til at se filmene i din egen sofa, og nyd elevernes kommentarer, og det kunne da være man også selv som lærer skulle lave en lille film. God fornøjelse i biografen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.031 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.872 andre er allerede tilmeldt