Nye lærere kræver tid

Introduktionsforløb, linjefag og ånden på skolen spiller en stor rolle, når fjerdeårsstuderende sender jobansøgninger af sted

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Therese har fået job. Nina søger stadig. Hanne udsætter jobsøgningen et halvt år.

De tre lærerstuderende på Frederiksberg Seminariums fjerde årgang er samlet i Nina Gro Hansens lejlighed. På bordet foran dem ligger læseplanerne for kristendomskundskab. I disse første sommerdage mødes pigerne hver dag forud for eksamenen i linjefaget.

Nina Gro Hansen har søgt syv stillinger og været til to samtaler.

»Jeg vil helst undervise i mine linjefag kristendom, billedkunst, håndarbejde og dansk, og det er svært at finde job, der passer til de krav. Samtidig skal skolerne ikke ligge alt for langt væk«, siger hun.

Hun synes, det er svært at se, hvor meget jobbene tiltaler hende, ud fra jobannoncerne.

»Det er først til samtalen, man finder ud af, om der bliver taget højde for, at vi er nye, og at der er en indkøringsperiode«, siger Nina Gro Hansen.

Hanne Petersen er enig.

»Der er mange, der oplever et praksis­chok. Vores praktik giver et indblik, men ikke personlig erfaring med for eksempel forældrekontakt og planlægning. De steder, hvor arbejdet rækker ud over det faglige, er vi stort set på bar bund«.

Styr på tingene

Hanne Petersen har udskudt sin bache­loropgave og bliver derfor først færdig til januar næste år. Under studiet har hun taget et års orlov. Derfor underviser flere fra hendes stamklasse allerede.

»Jeg vil et sted hen, hvor der er styr på tingene. Jeg bilder mig ikke ind, at jeg fra første dag kan klare en klasse med mange sociale problemer. Man skal passe på sig selv. Der er flere fra min stamklasse, der ikke længere vil være lærer. Efter halvandet år. Det er forfærdeligt. Jeg gør mig en masse tanker om, hvordan jeg kan undgå at ende i den situation«, siger Hanne Petersen.

Therese Dyhr har fået job på en friskole i Tølløse. Oprindeligt ville hun slet ikke arbejde som lærer, men have job i ungdomsskoler og musikskoler og så spille musik ved siden af. Men tilbuddet i Tølløse kunne hun ikke sige nej til.

»Jeg kunne få alle mine fag. Det er et barselsvikariat, der begynder fra oktober. Men jeg er ansat fra august. Så jeg har to måneder sammen med den lærer, hvis job jeg skal overtage. Jeg har 20 undervisningstimer om ugen, og der er kun 20 elever i klassen. Og så har skolen gode forhold, når det gælder musik«, siger Therese Dyhr.

Hanne Petersen synes også, at private skoler lyder tiltrækkende.

»Jeg har en vis skepsis over for folkeskolen. Jeg har en idé om, at frie skoler og efterskoler eksperimenterer mere og har bredere rammer. Det står lidt som en skræk for mig at blive bundet af folkeskolens stramme resurser«, siger hun.

»Jeg vil vælge folkeskolen frem for private skoler. Men det er af ideologiske årsager. Jeg vil gerne gøre noget for, at folkeskolen ikke bliver for børn af forældre med dårlige økonomiske forhold. Men jeg tror, jeg ville sige ja tak, hvis jeg fik tilbudt et job som det, Therese har fået«, siger Nina Gro Hansen.

Løn ligegyldig

De tre piger er enige om, at lønnen ikke har nogen afgørende betydning, når de søger job.

»Det er introordninger, team­samarbejde og fagfordeling, der er vigtigt«, siger Nina Gro Hansen.

»Penge betyder ikke så meget. For nogle år siden prøvede de på et praktiksted at overtale mig til at tage job hos dem. De mente, at jeg kunne læse samtidig. Jeg vil gerne have tid til mit studium. Jeg er bange for at gå for meget på kompromis. Jeg tror, det er utopisk at have job og tage eksaminer samtidig«, siger Hanne Petersen.

Lærernes nye danmarkskort

På www.folkeskolen.dk finder du et interaktivt danmarkskort over særlige tilbud til nyansatte og nyuddannede lærere. Her kan du klikke på den enkelte kommune og læse mere om, hvad kommunen eller enkelte skoler tilbyder sine nyansatte, og her finder du også et telefonnummer på den lokale lærerkreds, som kan fortælle endnu mere, hvis du overvejer at søge job i kommunen. Det er planen, at kortet vil være at finde på folkeskolen.dk i lang tid frem og blive opdateret, efterhånden som flere kommuner og kredse indgår aftaler om ekstra løntrin eller indviduel tid til nyuddannede.