Lærernes nye danmarkskort

Løn og arbejdstid er ikke længere ensartet fra Skagen til Gedser. Hovedstadsområdet lokker nyuddannede med ekstra løn og arbejdstidsordninger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der tegner sig et danmarkskort, hvor hovedstadsområdets kommuner investerer ekstra løntrin og ekstra individuel tid for at tiltrække nyuddannede lærere et danmarkskort, der med arbejdsmarkedsforskeren Flemming Ibsens ord er et spejlbillede af markedet. Læreruddannede har været vant til, at løn og arbejdstid var noget, der lå fast. Men på det kort, som fra i dag findes på www.folkeskolen.dk, er der enorme forskelle på, hvordan en nyuddannet lærer modtages fra Højer i landets sydvestligste hjørne med den faste grundløn til Græsted-Gilleleje i nordøst, hvor nyuddannede bydes velkommen med to ekstra løntrin og 100 timers ekstra individuel tid.

Folkeskolen har bedt samtlige lærerkredse oplyse, hvilke aftaler de har indgået med kommunerne om særlige rekrutteringsordninger, og har fået svar, der dækker det meste af Danmark. 70 kommuner har valgt at investere i de nyuddannede lærere i form af mindst ét ekstra løntrin oven i de 19.868 kroner, som grundlønnens trin 26 giver, og/eller at give mindst 50 timers ekstra individuel tid. 83 kommuner har andre ordninger en blandet landhandel af mindre løntillæg, tutorordninger, hvor en ældre lærer får tid til at vejlede den nyansatte. Heri indgår også kommuner, hvor nye lærere får løn- og arbejdstidsfordele på nogle skoler, men ikke på andre. 60 kommuner gør slet ingenting ...

»Lønnen bliver et spejlbillede på markedet, men også på den faglige aktivitet«, siger Flemming Ibsen. »Når København skiller sig ud med ekstra høj løn, skyldes det jo blandt andet, at Københavns Læ­rer­forening har valgt at arbejde meget aktivt med Ny Løn, samtidig med at København jo er ved at blive en rimelig rig kommune«.

Ikke blot Københavns Kommune, men hele Storkøbenhavn er fri for røde pletter på Folkeskolens danmarkskort, og Flemming Ibsen tror da også på, at kommunerne kan blive nødt til at lade lønniveauet følge de højere leveomkostninger i hovedstadsområdet. Faktisk kan man i høj grad sammenligne kortet over rekrutteringsordninger med prognoserne for de kommende års lærermangel. Der kommer ikke til at mangle lærere på Fyn, mens især Storkøbenhavn, Nordsjælland og Vest­jylland allerede i dag har svært ved at få besat ledige stillinger med uddannede lærere.

Løn tiltrækker mænd

Flemming Ibsen mener, at lærerkredsene gør helt ret i at tilforhandle de nye unge lærere ekstra løntillæg:

»Det kan fagforeningen bruge som godt gammeldags løftestangsprincip når de unge har fået, er der et argument til næste gang at hæve andre grupper«.

Løn er ikke det vigtigste for folkeskolelærere, der generelt er professionsorienterede og interesserede i gode arbejdsvilkår og gode udviklingsmuligheder, siger Flemming Ibsen. Men han er alligevel overbevist om, at løn kan være et vigtigt instrument i en tid med enorme rekrutteringsproblemer:

»Især de yngre og ikke mindst de yngre mænd har løn lidt højere oppe på prioriteringslisten end de ældre«.

En af dem formanden for Lærerstuderendes Landskreds Laust Westtoft mener, at de lærerstuderende har gjort op med sig selv, at de ikke går efter et økonomisk scoop:

»Vi taler om at hoppe et løntrin op. 300 kroner mere om måneden. Det vejer ikke særlig tungt i forhold til det samlede billede. Det, vi gerne vil have, er indflydelse på fagfordelingen, så vi kan undervise i vores linjefag«, siger Laust Westtoft, som til gengæld ser store perspektiver i ekstra forberedelsestid til nyuddannede.

»Når nyuddannede kommer ud på skolen, er timefagfordelingen stort set færdig. Det betyder, at nyuddannede lærere tit kommer ud og skal varetage skemaer, som er fuldstændig vanvittigt skruet sammen. Tit og ofte i mange forskellige klasser, hvor de ikke får en god kontakt til den enkelte klasse«.

Klik på kortet

På www.folkeskolen.dk finder du en interaktiv udgave af danmarkskortet over særlige tilbud til nyansatte og nyuddannede lærere. Her kan du klikke på den enkelte kommune og læse mere om, hvad kommunen eller enkelte skoler tilbyder deres nyansatte, og her finder du også et telefonnummer på den lokale lærerkreds, som kan fortælle endnu mere, hvis du overvejer at søge job i kommunen. Det er planen, at kortet vil være at finde på folkeskolen.dk i lang tid frem og blive opdateret, efterhånden som flere kommuner og kredse indgår aftaler om ekstra løntrin eller individuel tid til nyuddannede.