Folkeskolens leder:

Giv tid og penge

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Giv tid. Giv tid i form af ekstra tid til forberedelse og tid til at suge til sig af andres erfaringer og man vil opleve, at unge mennesker med fire år på et seminarium bag sig kan vokse sig til kompetente undervisere og lærere, der er glade for deres fag.

Hvis man ingenting gør som 60 danske kommuner har valgt det så får en nyuddannet lærer meget let et skema med op mod 30 lektioner om ugen og et deraf følgende stort antal klasser og fag. Og så kan man i løbet af et års tid bryde al medbragt selvtillid ned og sikre sig, at den lærer enten mister glæden ved at arbejde på den skole, i folkeskolen som sådan eller måske endda dropper lærerjobbet for resten af livet.

70 kommuner har til gengæld sammen med de lokale lærerkredse besluttet at investere i de nye unge lærere og give dem et ekstra løntrin og/eller 50 timers ekstra individuel tid til at »lære at være lærer«. Og mange andre kommuner har sat forskellige modtageordninger i værk i erkendelse af, at det er værd at investere i de nye frem for at bruge dem et år og måske miste dem for evigt. På www.folkeskolen.dk kan du som nyuddannet lærer se, hvor de kommuner er, som har været villige til at investere, og sammenligne de forskellige tilbud til nyuddannede. Og her kan kommunalpolitikerne fra de 60 kommuner, som ikke mener, det er nødvendigt at gøre noget særligt for de nye lærere, se, hvad nabokommunerne gør.

De færreste lærere tænker på løn, når de bladrer stilllingsannoncer. For det første har man jo slet ikke været vant til, at der var forskel på løntilbuddene, og for det andet har de fleste allerede prioriteret kroner og øre ned, da de besluttede at gå på seminariet. Men rekruttering handler ikke kun om at hente så mange som muligt af de nyuddannede lærere ind i folkeskolen det handler også om at hente et bredt spektrum af kompetente både mænd og kvinder, dansk- og tosprogede studerende til læreruddannelsen. Og så er der ingen tvivl om, at det spiller en rolle, om begyndelseslønnen gør det muligt at etablere sig med bolig og bil også i området omkring København, hvor der for alvor bliver brug for lærere i de kommende år.

Løn og ekstra individuel tid til de nyuddannede er vigtige instrumenter, når lærerstyrken skal fornys i disse år. Men for at holde på lærerne, til investeringen i tid og starthjælp begynder at give afkast, er en skole i udvikling og et godt miljø på arbejdspladsen stadig det allervigtigste.

kara, hbj, maria

Læs også side 24

På www.folkeskolen.dk kan du som nyuddannet lærer se, hvor de kommuner er, som har været villige til at investere