Blog
2   12

Corona virus aflyser fernisering

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Corona har været skyld i rigtig mange aflysninger, og det er selvfølgelig helt forståeligt, men hold nu op, hvor er det irriterende.

Det her skulle være en fed uge. Det er et af højdepunkterne på mit skoleår, og så skulle dumme Corona spænde ben for det hele.  

Ferniseringen er aflyst på grund af Corona!

​​​​​​Min skoleleder har gjort en fin tale klar, min musiklærerkollega har forbedret musikken, eleverne har brugt dagene på at lave værker, servicepersonalet var klar til at stille vægge op til udstillingen, vores køkkenpige har lavet indkøbslisten til forfriskninger, forældre og familier var inviteret, men nu må det hele sættes på pause.

Vi må vende tilbage og finde en ny dato, øv altså.... 

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne har sat dagsordenen

Mine elever i 4.klasse, har arbejdet med tre forskellige projekter. Alle sammen med temaet "vores by".

De havde valgt at arbejde med :

 • Foto illusion

 • Skylines

 • Notan

De har undersøgt og udvalgt byens varetegn, og de har valgt dem der symboliserer deres hjemby.

Hvis man er fra Næstved, så kan man nemmere se, hvad børnene refererer til. Især Næstveds maskot drage Næssi, vandtårnet og Bilkas indgang er genkendelige for en ægte næstveder. 

Eleverne har især haft det rigtig sjovt med foto illusionerne, men notan og skylines var også et hit.

Til foto illusionerne har de arbejdet i små grupper af 2 og 3 elever, fordi de rent praktisk skulle bruge flere hænder. De andre to projekter har været ego-projekter, men de har stadig skulle oplære og hjælpe hinanden undervejs. 

Eleverne skulle først vælge sig ind på en 1., 2. og 3. prioritet og så blev alle tre 1.prioriteringer introduceret til emnet, materialer og teknikker af mig.

Når de skulle igang med deres 2. prioritering, så var de første elever "eksperter" til de nye hold, og på den måde, kunne jeg hjælpe på tværs af alle projekter, printe, skærre, kopiere osv., imens eleverne var hinandens læremestre. Samtidig gav det mig ekstra tid til at hjælpe dem, som ikke synes projektarbejde er helt nemt. Det virkede super godt! Børn der lærer andre børn, virker bare bedre, og en lærer med tid til dem der har brug for det... What's not to like?

Eleverne fik nogle ret fine værker ud af deres arbejde, og endnu vigtigere, så nød de processerne. Det er det vigtigste og det fedeste at være en del af. 

Men Corona, nu må du godt snart fordufte og være overstået, så vores hverdag kan fortsætte igen. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.497 andre er allerede tilmeldt