Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Samfundet kommer nærmere

Er folkeskolen en gammeldags læreanstalt eller moderne virksomhed?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den danske konsulentvirksomhed Incondia har for Lund Kommune i Sverige gennemført en undersøgelse af forældrenes tilfredshed med skolen omfattende mere end 7.000 deltagere:

En af de mest afgørende udviklingstendenser i dagens samfund er nedbrydningen af murene imellem de offentlige virksomheder og deres omgivelser. Det sker til dels på baggrund af, at samfundet lige siden uddannelseseksplosionen i starten af tresserne har pålagt skolerne stadig flere opgaver i forhold til børnene, både når det gælder »produktivitet« i forhold til indlæring, og når det gælder opdragelsen af børnene. Dermed har skolerne udviklet sig til et mødested og nogle gange en slagmark for det omgivende samfunds konflikter og kriser.

Dertil kommer, at tidsånden er domineret af en stigende individualisering og fokusering på den enkeltes ret, og denne udvikling nedbryder ligeledes de gamle mure imellem institutionerne og omgivelserne og stiller store krav til skolernes evne til at håndtere sine brugere.

Efter min bedste overbevisning må skolen organisere og udvikle nogle nye metoder og værktøjer til at håndtere kommunikationen med omgivelserne uden at miste den grundlæggende kvalitet hvad gælder indlæring, pædagogik og faglighed. Men dette er præcis den anden side af den nuværende konflikt imellem skolen og omgivelserne, skolens del i denne konflikt. For skolens professionelle lærere og pædagoger er ofte så fordybet i deres faglige platform, at de glemmer at kigge op og se virkeligheden i øjnene. Og denne virkelighed er altså, at de ydre betingelser, man har for at løse sine opgaver og gennemføre sine mål, er fuldstændig forandret.

Derfor skelner vi i denne undersøgelse imellem den indre og den ydre kvalitet. Den indre kvalitet bygger på den fagligt funderede platform, som skolen står på, og som er grundlaget for at kunne gennemføre de mål, der er sat op for børnenes indlæring. Den ydre kvalitet er brugernes her primært forældrenes oplevelse af, hvordan skolen som virksomhed håndterer hverdagen for både børn og voksne. Det her omtalte analyseredskab har forældrene som sin primære målgruppe og beskæftiger sig derfor kun med den ydre kvalitet.

En del af de problemer, som skolen har i dag, beror på konflikten imellem den indre og den ydre kvalitet. Hvis skolen og dens brugere har en forskellig oplevelse og et forskelligt fokus på, hvad der er vigtigt, så vanskeliggøres samarbejdet, kommunikationen og engagementet imellem skole og hjem. Det kan endda gå så galt, at skoler, der har en høj »objektiv« og fagligt funderet indre kvalitet, kommer ud med et dårligt resultat hos sine brugere. Det sker, når dygtige specialister vender ryggen til den omgivende verden.

En af undersøgelsens konklusioner er, at forældrene som gruppe både er usikre og splittede i deres syn på ansvarsfordelingen imellem hjem og skole.

Langt de fleste af forældrene i denne undersøgelse giver klart udtryk for, at forældrene skal opdrage, og skolen skal uddanne. Men hvor går grænsen? For på den anden side giver forældrene også udtryk for, at skolen og lærerne bør tage et større ansvar for ro og orden i klassen. I det hele taget er urolige og forstyrrende børn skolens største enkeltstående problem i dag set med forældrenes øjne. Hvem har så ansvaret for de urolige og forstyrrende børn? De forældre, der udtrykker, at det er deres opgave at opdrage børnene, eller har lærerne ansvaret for børnene, så længe de er i skolen, uanset hvordan de opfører sig?

I det spørgeskema, forældre og lærere fik udleveret, var der på den sidste side en rubrik med teksten: »Ordet er dit«. Langt over 1.000 forældre og lærere har her givet udtryk for deres oplevelse og holdning til dagens skole. Og en af hovedkonklusionerne fra alle disse udtalelser er, at både forældre og lærere ønsker, at der skabes flere og bedre mødepladser for kommunikationen imellem hjem og skole. Med udviklingen af sådanne mødepladser en opgave for skolen kan vi håbe, at forældrene får lov til at vise, at de er parate til at følge de øgede krav, de stiller til skolen, op med et større ansvar for både eget barn og de andres børn.

Flemming Olsen er udviklingschef

Læs en mere uddybende artikel i forbindelse med denne kommentar på www.folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS