Ingen karakterer på nettet

Folkeskolerne er generelt blevet bedre til at lægge oplysninger på nettet, men de har næsten intet gjort for at leve op til den nye lov om åbenhed og gennemsigtighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom de har haft det meste af et år til det, har folkeskolerne endnu ikke lagt helt centrale oplysninger ud på internettet, og det er tvivlsomt, om de fra starten vil leve op til loven om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne, der træder i kraft 1. juli.

Loven kræver, at skoler skal lægge deres aktuelle værdigrundlag, gennemsnittet af de afsluttende karakterer samt evalueringer af undervisningen på deres hjemmeside, men en stik­prøveundersøgelse, som Fol­keskolen har foretaget af 20 skolers hjemmesider, viser, at kun få lever op til alle kravene.

»Vi arbejder på det, men der er meget andet, som vi finder mere presserende end at føre skolens hjemmeside ajour«, siger skoleleder Britt Bolvig Hansen, Brundlundskolen i Aabenraa.

Otte af skolerne bringer på deres hjemmesider oplysninger om deres værdi­grundlag og pædagogiske udgangspunkt. Ingen bringer afsluttende karakterer eller evalueringer af kvaliteten af undervisningen. En enkelt skole har endnu ikke oprettet en hjemmeside.

»Det, at så mange skoler har hjemmesider, er et fremskridt i forhold til et skøn, som Undervisningsministeriet foretog for blot et år siden. Dengang var vurderingen, at 1.000 skoler endnu ikke havde oprettet en hjemmeside. Men det er ikke nok at have en hjemmeside. Det må forventes, at skolerne opper sig og lever op til lovens krav«, siger specialkonsulent Henrik Pers, Undervisningsministeriet.

Let opgave

Han har i forbindelse med sit masterstudium været med til at udarbejde en hjemmeside, som folkeskoler kan bruge som skabelon, når de skal på nettet.

»Det burde ikke være så svært at leve op til de i alt fem punkter, som loven kræver opfyldt«, siger han. »Karaktererne kan man få med ved at linke til en hjemmeside, som Undervisningsministeriet har oprettet, og de fleste skoler har på et eller andet tidspunkt vedtaget nogle værdier, som står i en pjece eller lignende. Få timers arbejde skulle kunne gøre det«.

Når skolerne endnu ikke har lagt oplysningerne ud, kan det skyldes manglende kunnen eller en bevidst prioritering.

»De skoleledere og medarbejdere, som vi var i kontakt med i forbindelse med vores opgave, udtrykte interesse for, at deres skole skulle have en god hjemmeside. Vi registrerede også, at der var et vist pres fra skolebestyrelserne, men skolefolkene gav udtryk for, at de ikke syntes, at det var deres kerneopgave at programmere. Teknikken udgør sikkert stadig en hurdle ikke mindst på de mindre skoler«, siger Henrik Pers.

Det sidste bekræfter skoleleder Svend Erik Hulgaard, Jernved Skole i Sydvestjylland.

»Vi har endnu ikke noget på nettet, fordi jeg først skal på kursus i, hvordan man griber det an. Når jeg kender teknikken, skal vi nok få hjemmesiden på plads, så den lever op til lovens krav«, siger han.

Ikke uvilje

Ingen af de skoleledere, som Folkeskolen har været i kontakt med, siger, at det er uvilje mod loven, der er årsagen til, at de krævede oplysninger ikke er lagt frem.

»Jeg synes, det er fjollet og stik imod hensigten, at vi skal lægge karakterer på nettet, men vi vil selvfølgelig leve op til det, der kræves af os«, siger Jørn Henner Pedersen, Alléskolen i Fredericia.

Formanden for Lederforeningen/DLF Jens Færk mener dog, at der kan være en sammenhæng:

»De færreste skoleledere brænder vist for at lægge karaktererne ud på nettet. De har travlt med meget andet i denne tid, og det vil være et udstillingsvindue uden reelt indhold«.

Det vil sige, at de saboterer loven?

»Jeg vil hellere sige, at man mange steder prioriterer opgaven lavt«, siger Jens Færk

Når karaktererne endnu ikke er lagt ud, kan det skyldes en misforståelse.

En del skolefolk tror, at loven først gælder for de afsluttende karakterer fra i år, men specialkonsulent Arne Andreasen, Undervisningsministeriet, oplyser, at det er alle karakterer afgivet efter 1. juni 2002.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs, der har været bannerfører for kravet om gennemsigtighed og åbenhed, ønsker ikke at kommentere manglerne på skolernes hjemmesider

Karakterer

Karaktergennemsnittet skal oplyses for prøver aflagt efter 1. juni 2002.

Gennemsnittet skal oplyses for hvert fag, hvor folkeskolens afgangsprøve eller folkeskolens 10.-klasse-prøve aflægges.

Derudover skal sidste standpunktskarakter oplyses.

Skolen kan eventuelt henvise til karaktererne på Undervisningsministeriets hjemmeside.

På hjemmesiden skal der være mulighed for at oplyse baggrundsforhold om karaktergivningen.

Skolen skal løbende vurdere, om man opfylder lovens krav.

Det kræver loven

Alle uddannelsesinstitutioner skal offentliggøre:

udbud af uddannelser og fagudbud

aktuelt værdigrundlag og pædagogisk udgangspunkt

gennemsnittet af de afsluttende karakterer

resultater af evalueringer af kvaliteten af undervisningen

andet, som skolen finder væsentligt til belysning af kvaliteten af den udbudte undervisning.

Centrale principper:

oplysningerne skal være lettilgængelige, overskuelige og aktuelle

oplysningerne bør være sammenlignelige

oplysningerne bør kunne tilvejebringes uden voldsomme omkostninger for skolerne.

Undervisningsministeriet har udarbejdet en vejledning om gennemsigtighed og åbenhed: www.uvm.dk

Powered by Labrador CMS