Folkeskolens leder:

Usagligt udspil

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen gik blandt andet til valg på, at fagligheden skal styrkes i folkeskolen. Nu melder selvsamme regering ud, at lærerne skal stå flere timer bag katederet. Det sker i forbindelse med de kommunaløkonomiske forhandlinger, som netop er gået i gang.

Det hænger ikke sammen. Enhver kan sige sig selv, at det vil svække fagligheden, hvis lærerne skal forberede sig til flere lektioner, når de får færre timer til det.

Konsekvensen af forslaget bliver også, at der bliver mindre tid til det samarbejde med forældrene, som er nødvendigt, for at eleverne kan få det fulde udbytte af undervisningen.

Ved de politiske ledere overhovedet, hvad de gør? Det mener dr.pæd. Steen Larsen ikke. Allerede for et halvt år siden dagen efter at skoleforliget var indgået skrev han:

»Under de natlige forhandlinger er det ikke den skole, vi har brug for nu, de ser for deres indre blik, men den skole, de selv gik i. Med blikket stift rettet ud gennem bagruden haster de videre med ryggen vendt mod den nutid, de befinder sig i: Timer og klassetrin er den møntsort, de regner med, for de kender ikke til andet. Pædagogiske rigsdaler og skilling. De er lægmænd, og det er ingen skam. Men det er en skam ikke at ville indse det«.

For statsminister Anders Fogh Rasmussen er sagen simpel. På en konference, som Berlingske Tidende afholdt i anledning af regeringens etårsfødselsdag, sagde han:

»Folkeskoleforliget vil revolutionere undervisningen, så skolen bliver et sted, hvor børnene ikke sidder i rundkreds, men et sted, hvor de lærer noget«.

For Fogh er skolepolitikken bare et led i den kulturkamp, som han efter eget udsagn har sat øverst på sin dagsorden. Han vil omdanne Danmark fra at være et kulturradikalt, socialdemokratisk, pladderhumanistisk samfund, hvor man sidder i rundkreds og taler om tingene, til en minimal-stat a la det Vilde Vesten, hvor en mand er en mand, som skyder, før han tænker.

Der er ikke megen hjælp at hente hos undervisningsministeren, som i modsætning til de fleste af sine forgængere ikke har en professionel baggrund i undervisningens verden.

De, der kan levere saglighed i den givne situation, er lærerne selv, som da også har sendt et brev til undervisningsministeren og Folketingets uddannelsesudvalg i anledning af regeringens nye udspil.

»Det går bare ikke at sætte elevernes undervisningstid lig katedertid, hvis vi skal bevare den skole, vi har og som skolens formålsparagraf lægger klart og tydeligt op til«, skriver DLF-formand Anders Bondo Christensen.

Moderne undervisning skal betragtes som en helhed, der blandt andet indbefatter lejrskoler og samarbejde med forældre og kolleger.

jvo

Det hænger ikke sammen. Enhver kan sige sig selv, at det vil svække fagligheden