Med forslag til nye OL-discipliner får skoleelever nu mulighed for at deltage i en konkurrence om idrætsgrej til skolen.

Nu kan skoleelever få OL på skoleskemaet i idræt

Elever i 4.-8. klasse får nu mulighed for at bruge idrætstimerne på at sætte sig ind i De Olympiske Leges historie, fairplay og de olympiske discipliner – og komme med forslag til nye discipliner. Undervisningsmaterialet kommer fra Skole OL og Experimentarium.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleklasser over hele landet fra 4. til 8. klasse kan nu komme til at arbejde med De Olympiske Lege og De Paralympiske Lege - primært i idrætstimerne, men undervisningsmaterialet har paralleller til historie og samfundsfag, så der er også muligheder for tværfagligt arbejde.

Materialet kommer fra Skole OL og Experimentarium, der har ønsket at give skoleeleverne en stemme ved at skabe deres helt egne versioner af legene og give deres bud på, hvordan Fremtidens Lege - som er overskriften på materialet - ville tage sig ud.

Konkurrence om idrætsgrej

For som det hedder: "OL er for voksne, startet af voksne, udviklet af voksne og afviklet af voksne. Det er altså de voksne, der har bestemt, hvordan OL skal se ud, hvilke sportsgrene, der skal være på programmet, hvilke regler atleterne skal følge, at OL skal opdeles i sommerlege og vinterlege, at Para-atleter skal have deres eget PL - og så videre."

Så nu får klasserne altså mulighed for at skabe deres helt egne versioner af OL - og dermed deltager de også i en konkurrence om en klassetur til Experimentarium og idrætsgrej til deres skole til en værdi af 20.000 kroner.

Nye initiativer skal inkludere handicappede elever i idræt og til Skole-OL

Men det forudsætter, at klassen også laver en video, der indeholder elevernes bud på, hvordan OL ville se ud, hvis de kunne bestemme. Videoen skal bl.a. indeholde svar på, hvordan elevernes OL vil være - og hvilke oplevelser, værdier og mål, deres OL skal opfylde. Desuden skal eleverne vælge, hvilke tre sportsgrene, der skal med på deres OL-program. Er det en udvikling af eksisterende idrætter - eller er det helt nye idrætsgrene? Og endelig skal videoen også vise, hvordan det hele skal se ud og opleves - med alt fra logo, maskot, olympisk ed, sange, teknologi og involvering af tilskuere.

Fremtidenslege.dk

Forinden har eleverne i flere forskellige lektioner gennemgået begreber som for eksempel fairplay og den olympiske ånd og arbejdet med at designe deres egen OL-disciplin. For at få et begreb af fairplay spiller eleverne en omgang normal stikbold med de sædvanlige regler. Herefter stopper læreren spillet og fortæller, at nu gælder en ny regel, hvor alle skal stå stille, når en person samler bolden op. Her vil eleverne opleve, hvor frustrerende og uretfærdigt det er, at de ikke må bevæge sig væk fra den person, der forsøger at ramme dem. Og dermed er der lagt op til overvejelser om, hvorfor der er fairplay til OL og inden for sport generelt.

Videoen må være mellem halvandet til tre minutter lang - og skal oploades på fremtidenslege.dk inden den 3. april.

Herefter udvælges én finalistklasse pr. klassetrin, som inviteres til finale på Experimentarium den 7. maj. Her skal de udvalgte præsentere deres fortolkning af fremtidens lege for et panel af eksperter, som vælger én samlet vinder.

Baggrunden for initiativet fra Experimentarium og Skole OL er, at man ønsker at sætte fokus på OL og PL, der til sommer afvikles for 32. gang - denne gang i Tokyo.   

11.000 elever til finalestævne i Skole-OL