Efterlyser filosofi og kropsbevidsthed

Børnehaveklasseledere er lykkelige for, at der nu kommer en ind­holds­beskrivelse, men mener, der mangler vigtige elementer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Filosofi, grundlæggende matematiske begreber og kendskab til kroppen og dens muligheder. Disse tre vigtige elementer i børnehaveklassens undervisning er blevet glemt i den bekendtgørelse om børnehaveklassens indhold, som nu er sendt til høring.

Det mener børnehaveklasselederen i DLFs hovedstyrelse, Randi Bøyesen, skal påpeges i Lærerforeningens høringssvar. Men generelt er hun og resten af Børnehaveklasseforeningens bestyrelse lykkelige for, at der endelig nu kommer en bekendtgørelse om indholdet i børnehaveklassen den forrige var fra 1976 og indeholdt ikke ret mange ord.

»Og vi er også generelt positivt stemt, når vi læser den nye bekendtgørelse. Den indeholder stort set det, der foregår eller bør foregå i en børnehaveklasse, og først og fremmest er det godt, at legen stadig står som et vigtigt element«, siger Randi Bøyesen.

»Vi er også glade for, at børnehaveklassens rolle som brobygger til forældre, dag­institution og skole er fremhævet. Des­uden er det pointeret, at børnehaveklassen er fundamentet i elevernes alsidige personlige udvikling«, siger Randi Bøyesen og undrer sig i samme åndedrag over, at folkeskoleforliget ikke gjorde børnehaveklassen til en obligatorisk del af folkeskolen, som mange ellers havde lagt op til. I dag er man omtrent oppe på, at 100 procent af en årgang går i børnehaveklasse.

Naturfaglige fænomener

Men børnehaveklasselederne har altså også indvendinger og tilføjelser til bekendtgørelsen, som den ligger:

»Det er fint, at undervisningen i børnehaveklassen skal danne grundlag for undervisningen i 1. klasse men det skal være det brede grundlag og ikke, som der står nu, grundlag for undervisningen i fagene«, mener Randi Bøyesen.

Et helt afsnit er helliget børnenes sprog og udtryksformer, mens de matematiske grundbegreber ikke har fået noget afsnit i den nye indholdsbeskrivelse. Tal og stør­relser er til gengæld nævnt under et afsnit med den kryptiske overskrift »Naturen og naturfaglige fænomener«.

»Jeg ved simpelthen ikke, hvad der menes med naturfaglige fænomener altså bortset fra at himlen over Albertslund lige nu er præget af det naturfaglige fænomen tordenvejr«, siger Randi Bøyesen i telefonen fra hjemmet i Albertslund.

Børnehaveklasselederne mener, at matematik bør have lige så stor plads i børnehaveklassen som sprog også fordi det i høj grad er drengenes force i den alder, og fordi de mener, at børnehaveklassen er stedet, hvor børnene skal have overbegreberne på plads og for eksempel forstå »større end« og »mindre end«, inden de skal i gang med at lære matematik.

»Og hvor er filosofien henne? Hvor er samtalerne med udgangspunkt i børnenes undren? Det er den alder, hvor børn stiller bunker af spørgsmål om, hvad der sker efter døden, og andre filosofiske emner«, siger Randi Bøyesen.

Motorik har fået stor plads i bekendtgørelsen, men Randi Bøyesen efterlyser egentlig undervisning i kroppen og dens muligheder at børn lærer deres egen krop at kende og bliver bevidste om brugen af den.

kravn@dlf.org

Børnehaveklassens indhold

Undervisningen i børnehaveklassen skal være med til at lægge fundamentet for skolens arbejde med elevernes alsidige personlige udvikling ved at give det enkelte barn udfordringer, der udvikler barnets nysgerrighed, videbegær og lyst til at lære og gør barnet fortroligt med skolen.

Det tilstræbes, at børnene som en del af den alsidige personlige udvikling tilegner sig viden og færdigheder, som undervisningen i skolens grundlæggende fag kan bygge videre på.

Undervisningen i børnehaveklassen skal skabe sammenhæng både mellem børnenes overgang fra hjem og dagtilbud til skolen og mellem børnehaveklasse, de efterfølgende klassetrin og skole­fritids­ordning/­dagtilbud.

Leg skal udgøre et centralt element i undervisningen med vægt på legens egenværdi og læring gennem leg og legelignende aktiviteter.

Undervisningen tilrettelægges, så børnene erfarer, at de er en del af et større socialt fællesskab.

Indholdet i undervisningen skal mindst omfatte følgende temaer:

1. Sprog og udtryksformer

2. Naturen og naturfaglige fænomener

3. Det praktisk-musiske

4. Bevægelse og motorik

5. Sociale færdigheder

6. Samvær og samarbejde

Uddrag af bekendtgørelse om ind­holdet i børnehaveklassen, som findes sammen med bilag om de enkelte punkter under Love og Regler Bekendtgørelser til høring på www.uvm.dk