Blog
0   10

Når lærernes tænketank foldes ud på lærermødet

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan skal vi lærere nå at videregive gode nye tiltag, læringsmidler, didaktiske/pædagogiske tanker mv., som afprøves og evt. lykkes i den travle hverdag? Tiltag som måske foretages på andre årgange, end hvor vi selv er? Vores leder forsøger sig med en ny opstart på lærermøderne – de såkaldte ’pædagogiske dryp’ - hvor lærere både bliver headhuntet og selv kan melde sig til ca. 10 min. beretning fra et pædagogisk felt.

Foto: dkpto/Flickr.com

 

Som lærer skal jeg være omstillingsparat, have fokus på det enkelte barns trivsel og læring, kunne samarbejde, inspirere, nytænke og meget, meget mere. Samtidig med at jeg skal navigere i alt dette, skal der også forberedes til hver enkelt lektion. Det kræver tid – tid som i den grad er en mangelvare i vores hverdag i dag som lærer.

Derfor kan det være både opløftende og inspirerende at lytte til ens kollegaer, som på skift fortæller om deres seneste tiltag. I og med jeg ikke har møder i årgangsteam med alle på skolen, kan en del kompetente ideer gå tabt på et lærerværelse, hvor den kollektive tænketank ofte kan være stærkt berigende.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Vigtige ord på praksis

Disse ’pædagogiske og didaktiske dryp’ kan være en kilde til inspiration på tværs af klassetrin. Flere ting kan italesættes på disse ’mødestartere’, hvor både undervisning, konflikter, forældresamarbejde, møder, frikvarterer, sociale tiltag, mm. kan fremlægges for det pædagogiske personale.

Tilhørerne kan blive inspireret og få noget med derfra, men man skal ikke underkende effekten af at skulle sætte ord på ens praksis. De, som leverer de små dryp, er tvunget ud i en pædagogisk og didaktisk skærpet stillingtagen til deres beretning – uanset om de vil tale om en succes eller udfordring.

 

De korte dryp

’De pædagogiske dryp’ er i min optik et kærkomment tiltag på vores skole. Den korte tidsramme sørger for, at skarphed og indhold spiller sammen. Her er ikke tid til svinkeærinder og lange diskussioner, hvor alle skal høres.

Vi har her at gøre med en kort og kontant levering, som man stiltiende tager med sig fra mødet. Herefter kan man til hver en tid opsøge de ’dryp’, som man fandt brugbare, og spørge yderligere ind.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.272 andre er allerede tilmeldt