Pædagogik

Pædagogisk filosofi

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Christer Stensmo

255 sider, 248 kroner

Forlaget Selund

Telefon 4738 5070

En særdeles grundig lærebog af betragtelig tyngde. Ikke på grund af sin volumen, men på grund af ambitionen om på ret få sider at gennemgå filosofiens milepæle og derefter arbejde sig frem mod dens konsekvenser for pædagogikken. Hver af filosofferne præsenteres efter samme princip: Først den pågældendes opfattelse af, hvordan virkeligheden er - i virkeligheden. Det er det problemkompleks, filosofferne kalder ontologi. Dernæst kundskabers beskaffenhed (epistemologi), og hvad der er godt og ondt (etik). Desuden filosoffernes menneskesyn og samfundssyn og deres opfattelse af, hvad man som følge heraf bør undervise kommende generationer i - og ikke mindst hvordan. Hver for sig har emnerne dannet grundlag for utallige kampskrifter, men denne bog forsøger sobert at beskrive en række af filosofiens mest markante personer så neutralt refererende som muligt. Det giver en noget tør stil, og bogen vil formentlig snarere blive brugt som bagstopper, når en studerende eller lærer forsøger at anskue dagligdagens trængsler som principielle problemer. Med andre ord: Det er en fremragende håndbog, men svær at læse igennem fra ende til anden.

Forfatteren er ansat ved Uppsalas Universitet, og bogen er oversat fra svensk. Det er gjort udmærket, men med den ulempe, at alle henvisninger til hovedværker på engelsk, tysk og fransk angives ved deres første oversættelse til svensk. Men det kan man selvfølgelig springe op og falde ned på, hvis man bare er ude efter en hurtig og anvendelig forklaring.

Tonny Hansen