Debat

Sammenhæng

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 15 skiver Finn Sørensen, at sikkerheden i den nuværende aftale ligger i, at når der skal skæres ned skal der også peges på, hvor det skal ske. Finn Sørensen slår endvidere til lyd for at der skal genskabes en sammenhæng mellem undervisningen og forberedelsestiden.

Jeg er helt enig i at der bør være en entydig sammenhæng mellem undervisningen og tiden til at forberede undervisningen. Forberedelsen bør ganske enkelt være en del af undervisningsopgaven. Uden forberedelse kan der jo ikke finde undervisning sted - allerhøjst underholdning.

Undervisningen er i det hele taget meget mere end det, der foregår i klasselokalet. Skal vi kunne levere en kvalificeret undervisning, er det nødvendigt, at der er sikret tid til hele den komplekse opgave, som undervisningen udgør. En sikring af dette vil efter hovedstyrelsens vurdering være mere værdifuld end en bevidsthed om tiden til forældresamarbejdet, forberedelsen eller pauserne er blevet mindre. Denne bevidsthed letter ikke presset fra lærerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Anders Bondo Christensen

formand for DLF