Blog
0   3

Kristendomskundskab i S klasserne vol 1

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan griber man undervisningen i kristne begreber an, når man har en klasse fuld af børn, der kan have det svært ved at forstå ting, der ikke er konkrete?

S-klasserne skal have en undervisning, der er tilpasset deres særlig behov og som samtidigt følger de kompetencemål, der er i folkeskolen. 3.-4. S er en flok skønne unger med generelle indlæringsvanskeligheder. 

Samarbejde med sognemedhjælperen

Vores lokale kirke er en god samarbejdspartner, så religionslæreren tog kontakt med sognemehjælperen og spurgte, om børnene måtte komme på besøg i kirken. Det måtte de i hvert fald og ikke nok med det. De blev tilbudt et forløb med ti besøg over tre måneder, hvor lærer og sognehjælper sammen underviste i kirkerum, bibelske fortællinger, salmer mm med hjælp af konkrete ting, eleverne skulle skabe.

Kassen

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne startede alle med en skotøjskasse. Den skulle dekoreres og fyldes med de ting, der blev lavet i forløbet. På det første besøg skulle kirkerummet opleves. Eleverne fik lov at stå ved alteret og på skriftestolen. De fik også lov at spille på orglet. Samtidig hermed fik de fortællingen om, hvad de forskellige ting var, og til sidst skulle de vælge et sted, de ville fotograferes. Tilbage på skolen blev billederne printet ud og sat på låget af kassen.

Skabelsen

Ved det næste besøg var skabelsen på programmet. Først skulle begrebet at skabe diskuteres. Hvad vil det sige at skabe noget? Hvad er en skaber? Sognehjælperen fortalte skabelsesberetningen. Herefter kom 1. vers af "Op al den ting på banen". Eleverne sang verset, og læreren fortalte om salmer og sange. 1. vers blev klippet ud og klistret på den invendige side af låget af kassen. 

At skabe noget selv

Til sidst skulle eleverne have støbt deres egen hånd. De var meget optaget af at skulle side stille med gaze på hånden. Imens talte de igen om det at skabe noget. At de selv skabte en hånd nu, og at hænder kan bruges til at skabe med. 

Den efterfølgende gang kom den færdigstøbte hånd i kassen efter en lille snak om, hvad det var skabelsen gik ud på.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
995 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.256 andre er allerede tilmeldt