Debat

Individualisering

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Søndagsudflugt med elever, deres søskende og forældre samt et par ekstra forældremøder kan igen, uden hensyn til den tildelte arbejdstid, blive til virkelighed i folkeskolen, hvis hovedstyrelsens forslag til ny arbejdstid skulle blive godkendt.

Med lærerens 'frihed' til at disponere over tiden til den samlede undervisningsopgave har hovedstyrelsen flyttet presset fra forældre og ledere væk fra kommunens budget og over på den enkelte lærer.

Denne individualisering af arbejdstiden passer som fod i hose til tidens dominerende politiske holdning, hvor øget individualisme med nedbrydning af fællesskaber er fremherskende.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Niels Christian Sauer har nu i to numre af Folkeskolen (nummer 11 og 13) fortsat sin kamp mod overenskomsten fra 1999 med den forkerte opfattelse, at lærerne op til 1999 havde fuld tid med 24,98 ugentlige lektioner.

Det pligtige undervisningstimetal på 24,98 lektioner blev afskaffet hele tre overenskomster tidligere, nemlig i 1993.

Samtidig er det tilsyneladende vigtigt for Sauer hver gang at fremhæve min tidligere tillidspost som formand for Odense Lærerforening (Folkeskolen nummer 13). Nu arbejder jeg som lærer og klasselærer på en folkeskole i Odense.

Netop derfor bekymrer det mig, at hovedstyrelsen nu vil individualisere mine arbejdsforhold.

Niels Munkholm Rasmussen

Odense

Powered by Labrador CMS