Blog
0   2

Specialklassebørn og affektregulering

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Børn i specialklasser "smitter" hinanden. Dvs at hvis der er en der går i affekt, så kan det ske at de andre også reagerer med at gå i samme affekt. Vi smitter hinanden også i vores dagligdag. Desværre er det ofte den "negative" affekt der vinder. Hvis man fx er i godt humør, når man kommer hjem fra arbejde, kan partnerens eventuelle dårlige humør ofte gå af med "sejren".

I en specialklasse kommer du som lærer sandsynligvis til, at møde  børn, der både har fået stillet en diagnose, og nogen der ikke har det. Børnenes adfærd er meget forskellig, da det er en sammensat gruppe, og de vil typisk reagere på hinanden. For eksempel er et barn med Asperger et intelligent barn, som ofte har angst for manglende struktur. Barnet kan derimod på grund af en hjerneskade, ikke sætte sig ind i hvordan andre børn har det og udvise empati. Et barn med ADHD, kan forstå andres følelser og behov, og have empati herfor, hvis barnet har de rette rammer og ro. Men børn med AHDH er typisk meget urolige og udadreagerende. Samtidig kan der være en dreng med socio-emotionelle forstyrrelser i klassen. Barnets problemer gør, at barnet går efter, at finde de svage huller hos de andre i børneflokken. Barnet kan heller ikke se de andres behov og følelser.

Det at have en specialklasse, kræver således en del pædagogisk snilde. Du skal få denne sammensatte flok, til at fungere. Og du skal have øje for at børnene ofte ikke formår at regulere sig selv. De kommer meget lettere i affekt ,de elever jeg har i en specialklasse. Derfor kan det være en god ide for dig som lærer, at sætte dig ind i hvorledes affekt smitter. Basalt set er det sådan, at hvis en person er i høj affekt, fx er voldsom i sit udtryk skælder ud m.m., vil det påvirke de andre i klassen, til også at komme i høj affekt. Derfor må vi skærme de andre børn, eller søge at undgå at barnet kommer i affekt. Når først affekten er der, er det sværere. Men vi kan regulere den, med vores tilgang til børnene, som kan være meget afdæmpet, eller vi kan sætte noget andet i stedet for som barnet er optaget af. Vil du spille computer fx? Eller en kollega kan overtage. Der er forskellige veje ind. Men det primære er at komme på forkant, gennem rammer, tidsstyring forudsigelighed m.m. Det er blandt andet nogen af de teknikker jeg underviser i, når jeg er ude at holde foredrag. 

Artiklen fortsætter under banneret

 

Photo by Heather Wilson on Reshot


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.260 andre er allerede tilmeldt