Ensidig anmeldelse

Efter at jeg tidligere har anmeldt faglitteratur, hvor jeg altid gjorde mig umage for at være saglig, omhyggelig og fair, er det en særegen oplevelse selv at få en bog bedømt så useriøst, overfladisk og ensidigt, som Mia Finnemann Schultz gør det i sin anmeldelse af min bog 'Læsetilegnelse - ikke kun en sag for skolen' (på nettet 11. marts). Ikke engang titlen var angivet korrekt, men som 'Læsetilegnelsen', hvilket jo er helt uden den afgørende tilføjelse og desuden fejlagtigt anført i bestemt form. Det er mangel på respekt for det, man anmelder.

Mia Finnemann Schultz forsøger implicit at sætte spørgsmålstegn ved kvaliteten af mit videnskabelige arbejde ved at antyde, at bogen kun bygger på anekdoter og anden løs snak, uden samtidig at nævne den spørgeskemaundersøgelse, som leverer det primære datagrundlag for bogen. Det er uhæderligt. Enten har hun ikke læst hele bogen, eller også skriver hun mod bedre vidende.

Og så skriver hun, at jeg i bogen 'modarbejder, at der hører lyde til bogstaver'. Hvis det er, hvad hun har fået ud af bogen, trænger hun selv til et grundigt læsekursus. Og hvor er det intellektuelt fattigt at skrive, at bogen er 'mudderkastende' når man ikke evner at gå ind i en saglig modargumentation på anden måde end at sige, at 'jeg føler mig ikke overbevist'. At anmeldelsen fokuserer snævert på ganske få af bogens mange aspekter, skal blot for en ordens skyld også nævnes.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Man får det indtryk, at det er magtpåliggende for Mia Finnemann Schults at få Folkeskolens læsere til at afstå fra at læse bogen. Hvad er motivet? Selv har jeg modtaget begejstrede breve fra læsere, der takker mig for, at den bog omsider blev skrevet.

Kjeld Kjertmann

lektor, Institut for Curriculumforskning

Danmarks Pædagogiske Universitet

Forkortet af redaktionen

Svar

Jeg kan oplyse, at jeg altid gør mig umage for at være saglig, omhyggelig og fair i mine anmeldelser. At anmeldelsen kun fokuserer på ganske få af bogens aspekter, skyldes slet og ret, at der er grænser for, hvor meget en anmeldelse i Folkeskolen må fylde. Når jeg anmelder en bog med 'lærerbriller' på, som jeg nævner i anmeldelsen, synes jeg, det er overordentligt vigtigt at videreformidle, om jeg føler mig overbevist af bogens tone og argumentationsform. Og i din bog er der mange anekdotiske argumentationer. Jeg valgte at lade være med at stille forskningsresultater op mod forskningsresultater, for det første fordi det ville fortsætte mudderkastningen, og for det andet fordi jeg ikke kender nogle resultater fra undersøgelser, der kan understøtte brugen af en helordsmetode. Tværtimod.

Til slut: Mit motiv er at formidle min mening om bogen, og jeg har ingen magtpåliggende foretagende i forhold til Folkeskolens læsere. De vurderer selv.

Mia Finnemann Schultz