Plads til både computer og blyant

3.a har lært at læse ved at skrive på computer. Samtidig har de lært håndskrift. Det gælder om at blande metoderne, mener læreren

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Det er bedst at skrive på computer, for der er stavekontrol'. Der er en drilsk tone i Mikkels stemme, da han prompte svarer på spørgsmålet om, hvad han bedst kan lide at skrive på. Lærer Nauja Wiberg tilføjer, at stavekontrollen normalt ikke er sat til. 'Desuden laver stavekontrollen jo også fejl', siger hun.

3.a på Gildbroskolen i Ishøj er en af de tre danske klasser, der har fulgt det norske projekt med at lade blyanten vente og i stedet lade eleverne skrive på computer.

De danske klasser har ikke gennemført projektet fuldt ud, som forsker Arne Trageton lagde op til. En af skolerne forlod projektet helt, mens de to andre valgte at bruge det, som de mente, de kunne.

It-forhindringer

3.a har ikke, som Arne Trageton lagde op til, udsat træningen af håndskrift til 2. klasse. De har indført håndskrift i begrænset omfang fra 1. klasse. 'Jeg er skeptisk over for kun at bruge computer. Hvis man skal dække en hel elevgruppe ind, tror jeg, man bliver nødt til at bruge flere metoder', siger Nauja Wiberg. 'Jeg vil helst skrive i hånden. Så får man en meget flottere skrift, når man skal skrive et brev', mener Nickie. 'Nickie er en af de to-tre elever, der helst vil skrive i hånden, når hun får valgmuligheden. Det kan fint lade sig gøre, at nogle elever skriver ved computeren og andre med blyant', siger Nauja Wiberg. Siden børnehaveklassen har 3.a brugt meget skriveenergi på computere. Lærerne Nauja Wiberg og Solveig Hedin har samarbejdet om fagene musik, dansk og natur/teknik. Klassen har løbende projekter, hvor de tager på udflugter. Derefter tager de hjem til computerne og skriver om oplevelserne.

'Klassen har hovedsageligt lært at læse ved at skrive på computere. Det har været en rigtig god proces at tage ud og opleve - og så hjem og skrive om det', siger Nauja Wiberg.

Norsk inspiration

3.a har lært at skrive og læse efter en tretrinsmodel. Først skal de blot skrive løs og lære bogstaver. Derefter skal de forme sætninger og sætte punktummer. Til sidst begynder læreren at vægte, at de staver rigtigt på betydningsbærende ord.

Eleverne arbejder sammen i par. Modellen indebærer, at lærerne først og fremmest lægger vægt på indhold og derefter form. Nauja Wiberg mener, at den begrænsede brug af håndskrift ikke har betydet, at deres håndskrift er blevet dårligere. 'Jeg kan mærke, at børnene gør sig mere umage med at skrive i hånden. De har været sultne efter en blyant', siger Nauja Wiberg. Arne Trageton har flere gange besøgt klassen og filmet en hel del videoer af børn og lærere. Videoerne har været hans måde at registrere, hvordan børnene kommunikerer med hinanden og lærerne. 'Han har været en meget stor inspiration for mit arbejde. Også selv om vi ikke altid er enige', siger Nauja Wiberg. Hun er så glad for projektet, at hun på kurser har videregivet sine erfaringer med Arne Tragetons metoder til indskolingslærere i Ishøj. Arne Trageton mener, at en af grundene til, at det ikke var muligt at få en eneste dansk klasse til helt og holdent at følge hans oplæg, var, at børnene må skifte lærer mellem børnehaveklassen og første klasse. I Norge begynder børnene direkte i 1. klasse og har den samme lærer med sig helt til 3. klasse.

Uenigheder

'Da jeg kom for at introducere projektet, var lærerne begravet i eksamensforberedelser. Jeg nåede kort at snakke med dem. Lærerne har ikke tid til at sætte sig ind i, hvor langt de enkelte børn er kommet i børnehaveklassen', siger Arne Trageton. Nauja Wiberg giver ham delvis ret.

Arne Trageton går meget op i, at børnene bliver undervist i små grupper i klasselokalet. Nauja Wiberg mener, at det er lettere at undervise børnene i et computerrum. 'Jeg får et bedre overblik over skærmene. Jeg kan bedre følge med i, hvad de laver', siger Nauja Wiberg.

mbjensen@dlf.org

Powered by Labrador CMS