Læsning
0   351

Computerbørn klarer prøver bedst

Børn, der udsætter håndskriftstræning til 2. klasse, bliver bedre til at skrive og får en pænere skrift

Elever, der lærer at skrive på computer, skriver bedre historier og får en pænere håndskrift end elever, der lærer at skrive på traditionel vis. Det viser en undersøgelse, som en norsk forsker, Arne Trageton, har gennemført fra 1999-2002. Arne Trageton har fulgt 14 klasser i Norge, Danmark, Finland og Letland gennem deres første tre skoleår. I Norge har han derudover fulgt et lignende antal håndskriftsklasser for at kunne sammenligne resultaterne fra de to forskellige indlæringsmetoder. Det er kun de norske klasser, der indgår i den statistiske del af undersøgelsen.

Indholdsprøve

Otte computerklasser og ni håndskriftsklasser på 2. klassetrin fik to timer til at skrive om et besøg hos tandlægen og et eventyr. De håndskrevne tekster blev skrevet ind på computer, så teksterne på den måde var anonymiseret. Herefter blev teksterne bedømt på en skala fra et til fire, hvor fire var det højeste. Det var kun indholdet i teksterne og ikke stavning, der blev bedømt. De udvalgte eksperter, der bedømte historierne, var meget enige. Computereleverne lå lige omkring 2,32 for både tandlægehistorien og eventyret, mens håndskriftseleverne lå på 2,05.

'Det viser tydeligt, at de klasser, der skriver på computer, bliver bedre til at skrive. Det gør de, fordi de bruger mere energi på at skrive. Undervisningen er simpelthen mere effektiv. Computerklasserne var også bedre til at stave. Det hænger sammen med, at de er vant til at gå tilbage og rette', siger Arne Trageton.

Flydende håndskrift

Da projektet for fire år siden blev introduceret i Norge, vakte det stor opstandelse, at lærerne i computerklasserne ikke skulle undervise i håndskrift før 2. klasse. Undersøgelsen af elevernes håndskrift viste overraskende, at computerbørnenes håndskrift var lettere at læse end håndskriftsklasserne.

Artiklen fortsætter under banneret

'Computerklassernes håndskrift havde en højere kvalitet end håndskriftsklassernes. Til gengæld skrev børnene fra computerklasserne lidt langsommere', siger Arne Trageton. Han mener, at computerklasserne havde vundet meget tid. 'Håndskriftsklasserne brugte op mod 120 timers skoletid på indlæring af håndskrift. Computerklasserne brugte kun 10-15 timer i klassen og lektier oveni. Computerklasserne havde altså haft 100 timer mere til at skrive lange og interessante historier på computeren', siger Arne Trageton.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.270 andre er allerede tilmeldt