Computerbørn klarer prøver bedst

Børn, der udsætter håndskriftstræning til 2. klasse, bliver bedre til at skrive og får en pænere skrift

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever, der lærer at skrive på computer, skriver bedre historier og får en pænere håndskrift end elever, der lærer at skrive på traditionel vis. Det viser en undersøgelse, som en norsk forsker, Arne Trageton, har gennemført fra 1999-2002. Arne Trageton har fulgt 14 klasser i Norge, Danmark, Finland og Letland gennem deres første tre skoleår. I Norge har han derudover fulgt et lignende antal håndskriftsklasser for at kunne sammenligne resultaterne fra de to forskellige indlæringsmetoder. Det er kun de norske klasser, der indgår i den statistiske del af undersøgelsen.

Indholdsprøve

Otte computerklasser og ni håndskriftsklasser på 2. klassetrin fik to timer til at skrive om et besøg hos tandlægen og et eventyr. De håndskrevne tekster blev skrevet ind på computer, så teksterne på den måde var anonymiseret. Herefter blev teksterne bedømt på en skala fra et til fire, hvor fire var det højeste. Det var kun indholdet i teksterne og ikke stavning, der blev bedømt. De udvalgte eksperter, der bedømte historierne, var meget enige. Computereleverne lå lige omkring 2,32 for både tandlægehistorien og eventyret, mens håndskriftseleverne lå på 2,05.

'Det viser tydeligt, at de klasser, der skriver på computer, bliver bedre til at skrive. Det gør de, fordi de bruger mere energi på at skrive. Undervisningen er simpelthen mere effektiv. Computerklasserne var også bedre til at stave. Det hænger sammen med, at de er vant til at gå tilbage og rette', siger Arne Trageton.

Flydende håndskrift

Da projektet for fire år siden blev introduceret i Norge, vakte det stor opstandelse, at lærerne i computerklasserne ikke skulle undervise i håndskrift før 2. klasse. Undersøgelsen af elevernes håndskrift viste overraskende, at computerbørnenes håndskrift var lettere at læse end håndskriftsklasserne.

'Computerklassernes håndskrift havde en højere kvalitet end håndskriftsklassernes. Til gengæld skrev børnene fra computerklasserne lidt langsommere', siger Arne Trageton. Han mener, at computerklasserne havde vundet meget tid. 'Håndskriftsklasserne brugte op mod 120 timers skoletid på indlæring af håndskrift. Computerklasserne brugte kun 10-15 timer i klassen og lektier oveni. Computerklasserne havde altså haft 100 timer mere til at skrive lange og interessante historier på computeren', siger Arne Trageton.