Tast på computer lærer børn at læse

Børn bør lære at skrive på computer, før de lærer at læse og skrive med blyant, mener forsker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blyanten hviler i penalhuset, læsebogen står på bibliotekets hylde, og børnenes fingre stepdanser over computerens tastatur. Sådan så indskolingen ud, hvis den norske forsker ved Høyskolan i Stord/ Haugesund Arne Trageton kunne bestemme. Han er manden bag en ny undersøgelse, der viser, at børn skriver og får en mere læsevenlig håndskrift, hvis de udsætter træningen af håndskrift til 2. klasse. Den norske forsker har netop besøgt Danmark for at fremlægge sine resultater af et fireårigt forskningsprojekt om skrive- og læseindlæring i de mindste klasser.

'Der er en skævhed i den måde, børn oftest lærer at læse på. Skrivning er lettere end læsning, derfor burde man altid begynde med skrivelysten og på den måde styrke læseglæden for at starte en god cirkel. Når det foregår på computer, kan børnene hurtigt skrive deres egne bøger og på den måde gøre de traditionelle læsebøger overflødige', siger Arne Trageton.

De gode resultater, som de norske klasser har opnået ved at skrive på computere, har fået Bergen Kommune til at satse på it som det bærende pædagogiske redskab i indskolingen. Allerede i år følger næsten 600 1.-klasse-elever Arne Tragetons opskrift på skrive- og læsesucces. Foreløbig i en forsøgsperiode frem til 2005.

Skrivning styrker læsning

'Den vigtigste konklusion på projektet er, at børnene lærte sig selv at læse gennem leg og kreativ skrivning på computeren. Allerede i første klasse viste eleverne en voksende glæde ved at skrive og fik stor appetit på at læse', siger Arne Trageton. Han lægger vægt på, at denne form for indlæring kræver meget af læreren. Det vigtigste er indholdet i teksterne, men læreren skal hjælpe eleverne til at stave rigtigt. Udfordringen ligger i, at hjælpen skal gives på en måde, så den enkelte elevs motivation ikke bliver slået ned. 'I begyndelsen er det få ting, som læreren skal tage fat i. Senere kan man så finde den gamle tekst frem på computeren og rette flere ting', siger Arne Trageton. Han har set, at børnene ofte selv begynder at rette fejlene. 'Hvis de arbejder med et emne om prinser og prinsesser, så går de på skolebiblioteket og låner bøger om eventyr. I begyndelsen staver de måske prinsesse med et s, men når de læser ordet i bøger, vil de begynde at skrive ordet ortografisk', siger Arne Trageton

Computere i klassen

Klasseværelsets indretning betyder meget for computerklassernes succes. De norske klasser er udstyret med alt fra to til ti computere i klasseværelset. Arne Trageton er nået frem til, at fire computere giver de optimale betingelser. Ved hver computer står to elever. På den måde bliver eleverne hinandens hjælpelærere. 'Det gælder om at have tre til fire computere i klasseværelset. På den måde bliver læreren nødt til at splitte eleverne op i tre grupper. Sådan bliver man tvunget væk fra klasseundervisningen. Computerne skal være med fra begyndelsen', siger Arne Trageton. Han mener, at børnene allerede i børnehaveklassen skal skrive historier på computeren, efter de har lært bogstaverne at kende gennem leg med tastaturet. Det gør anden bogstavsindlæring overflødig. 'Når børnene leger med tastaturet, overflødiggør de bogstavindlæring. De kan skrive en side og så begynde at tælle bogstaverne, som de så lærer at genkende', siger Arne Trageton.

Han mener, det er vigtigt hele tiden at vide, hvilket niveau den enkelte elev er på. Efter børnehaveklassen har de norske lærere dokumenteret, at eleverne i gennemsnit kunne 24 store og 20 små bogstaver.

'Der er børn, der kan læse, når de begynder i første klasse. Der er ingen grund til at begynde at terpe bogstaver med dem. Det er at sætte udviklingen i stå. Det er vigtigt at bygge videre på de kundskaber, den enkelte elev allerede har. Når de arbejder i små grupper ved computeren, kan læreren gå videre fra den enkelte elevs niveau. Det kan slet ikke lade sig gøre, hvis alle eleverne sidder sammen i et stort computerrum', siger Arne Trageton.

'Arne Tragetons bog, 'Å skrive seg til lesing - IKT på småskolesteget', udkommer på Universitetsforlaget til maj

'Jeg kan ikke se, at man kan tale om skrivning før læsning. Derimod kan man godt tale om læsning før skrivning'.

'Mange børn vil kunne skrive tidligere med computeren end med blyanten. Men det er ikke et spørgsmål om enten-eller. Man skal give børn mulighed for både at skrive på computer og bruge blyant'.

Kjeld Kjertmann, ph.d. i skriftsprog og skolestart, til Berlingske Tidende