Debat

Sukker ødelægger lærernes hverdag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så skarpt udtalte helse-pioneren Alma Nissen sig for over 20 år siden.

I bogen 'Gigtens gåde og andre helsekure' (Hellas) fortæller Alma Nissen om videnskabelige forsøg, som den engelske forsker, Sir Robert Mc.Carrison, allerede i 1949 udførte, som beviste sukkers skadelige virkning på nervesystem og koncentrationsevne.

Den dårlige ernæring med for meget sukker skaber ikke blot urolige, rastløse, trætte og aggressive elever, som stresser lærerne, men er også vejen til senere civilisationssygdomme som blandt andet gigt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Derfor var det inspirerende at læse artiklen 'Sukker gør børn urolige' i Folkeskolen nummer 10/03, hvor Helle Lauritsen interviewede lærer Frede Bräuner, Midtbyens Ungdomsskole, Århus.

Den usunde kost i skoleboderne burde forbydes og erstattes af den mad, som Frede Bräuner, gør rede for i Folkeskolens fine og meget inspirerende artikel.

Og så burde 'sund kost' være obligatorisk på skoleskemaet på alle klassetrin.

Det ville medføre en betydelig forbedret trivsel for lærere og elever med færre sygedage og med betydelig mere energi til at opnå elevresultater.

Hvornår tages der for alvor fat på problemet?

Peter Laursen

Gjerlev J